FANDOM

Хијемпсал II је био краљ Нумидије од 88. пре Христа до 60. пре Христа, Помпејев савезник и отац Јубе I. Проширио је Нумидију на територије Гетула, пустињска подручја јужно од Атласа.

Породица Уреди

Хијемпсал је био син и наследник Гауде, који је владао Нумидијом од 106. до 88. пре Христа. Гауда и Југурта су били браћа по оцу Мастанабалу. Хијемпсалов син Јуба I постао је краљ након Хијемпсалове смрти[1] 60. пре Христа и истакао се као велики Цезаров противник и сарадник републиканаца. Према Салусту Хијемпсал је написао једну историјску књигу Пунски ратови.[2]

Пружа уточиште присташама Гаја Марија Уреди

Када је Сула 88. пре Христа заузео Рим присташе Гаја Марија побегле су у Африку.[3] Склонили су се код Хијемпсала. Марије Млађи, Публије Цетег, Публије Албинован су са неколико присташа једно време провели код Хијемпсала, који је оклевао уз коју страну да се сврста.[4][5] Када је Марије Млађи намеравао да оде Хијемпсал га је задржавао на разне начине тражећи изговоре да га задржи. Марије Млађи је због тога морао да тајно побегне са његовога двора.[6]

Помпеј га враћа на трон Нумидије Уреди

Маријевци су изгледа због таквога понашања сматрали да Хијемпсалу треба да одузму краљевину. Вођа маријеваца у Африци Гнеј Домиције Ахенобарб је свргнуо Хијемпсала и за краља је поставио Хијарбу.[7] Сула је Помпеја послао у Африку да ту оконча рат, победи Карбонове пријатеље и Хијемпсала врати на власт.[8] Помпеј се 81. пре Христа искрцао у Африци, победио је Гнеја Домиција Ахенобарба, а Хијарби свргнуо и Хијампсала вратио на трон Нумидије.[9] Помпеј је целу Нумидију покорио за 40 дана и предао је Хијемпсалу.

Територијална експанзија Уреди

Хијемсал је успео да заузме подручја која су настањивали Гетули.[10] Гетули су берберски народ који је настањивао пустињско подручје јужно од Атлас планина. Хијемпсал је одмах након што му је Помпеј вратио краљевину добио и неке територије на обали. Током 63. пре Христа Цезар је као претор бранио младога племића Масинту, који је покушавао да оствари независност од Хијемпсала.[11] Хијемпсал је у Рим послао Јубу I да га заступа, а расправа по том питању је постала тако жестока да је Цезар зграбио и повукао Јубу за браду.[12] Спор се окончао у корист Хијемпсала, али Цезар је Масинту онда сакривао дуго времена у својој кући.[13]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Касије Дион 41.41
  2. Салуст Југуртин рат 17
  3. Плутарх Гај Марије 40
  4. Апијан Грађански ратови 1.62
  5. Плутарх Гај Марије 40
  6. Плутарх Гај Марије 40
  7. Плутарх Помпеј 12
  8. Апијан Грађански ратови 1.80
  9. Плутарх Помпеј 12
  10. Цезар Афрички рат 56
  11. Светоније Цезар 71
  12. Светоније Цезар 71
  13. Светоније Цезар 71