FANDOM

Хермеја из Карије (грч. Eρμειας, до 220. пре Христа) био је главни министар Селеукидскога царства за време Селеука III Керауна и његовога сина и наследника Антиоха Великога. Био је познат по бескрупулозним сплеткама и окрутности.

Seleukidsko

Селеукидско царство 200. пре Христа

Главни министар Селеукидскога царства Уреди

Хермеја, родом из Карије, био је главни министар за време краткотрајне власти Селеука III Керауна (225. пре Христа - 223. пре Христа).[1]Селеук III Кераун га је задужио да влада у његово име док се он налази на походу.[2] У том походу 223. пре Христа Селеук Кераун је убијен. Хермеја је позицију главнога министра задржао и током власти Селеукова млађега брата Антиоха Великога. Искористио је Антиохову младост да се домогне готово неограничене власти. Љубоморан и жељан власти уклањао је многе способне војсковође и политичаре и вешто је манипулисао младим краљем. Сурово је кажњавао за мале грешке, а где тога није било лажно би оптуживао.[3] Посебно је желео да уништи способнога генерала Епигена.

Сплетке Уреди

Молон и његов брат Александар добили су на управу Медију и Персију. Побунили су се 222. пре Христа са намером да уза себе задрже горње сатрапије, а надали су се да ће и Ахеј стати на њихову страну.[4] Њихова побуна избила је по свој прилици као реакција на Хермејино руковођење огромним царством. Сматрали су да могу лако да остваре своје намере јер је краљ био јако млад и неискусан. Приликом саветовања о томе како угушити Молонову побуну генерал Епиген је предлагао да се без одлагања интервенише и да је нужно да се краљ лично појави.[5] Хермеја је на то оптужио Епигена да је издајник и да намерава да излаже краља опасности, па је успео да наговори остале да се за команданте у походу против Молона именују Ксенон и Теодот Хемиолије.[6] Хермеја је саветовао Антиоху да зарати са Египтом и освоји Коиле Сирију.[7] Осим тога најважнија селеукидска лука Селеукија Пијерија била је под контролом Птолемејида. Да би навео Антиоха да зарати са Птолемејем фалсификовао је писмо, у коме Птолемеј IV Филопатор нуди подршку Ахеју у узурпацији власти с оне стране Таура.[8]

Обрачун са Епигеном Уреди

Молон је натерао селеукидску војску на повлачење и заузео је Аполонију. Када је Антиох Велики чуо за Молоново напредовање био је спреман да одустане од похода на Коиле Сирију и да крене на Молонову војску. Међутим, Хермеја је имао потпуни утицај на краља, па је успео да га увери да борба са побуњеницима треба да се препусти генералима, а не краљу.[9] Рат са побуњеницима поверен је онда Ахајцу Ксенету, али већина војске погинула је у том походу, укључујући и Ксенету. Молон је након тога заузео Селеукију на Тигру и овладао Вавилонијом и Сузом.[10] Антиох је током Ксенетинога похода против Молона започео Четврти сиријски рат 221. пре Христа, али није успевао да зађе у долину Бека ( између планина Либана и Антилибана ) поред добро утврђене египатске војске под командом Теодота из Етолије. Хермеја се и након пада Вавилоније у руке побуњеника противио идеји да краљ Антиох ратује на истоку, али већина чланова краљевскога савета стала су на страну Епигена, који се залагао да Антиох Велики са војском крене да сломи побуну.[11] Када се касније Антиохова војска побунила тражећи исплату заосталих плата Хермеја је понудио исплату плата, а да краљ заузврат не одобри Епигеново учешће у походу.[12] Хермија је уредио да се Епигену подметне фалсификовано писмо стигло тобоже од Молона.[13] На основу тога писма Епиген је погубљен.[14] Дворјани су сумњали у целу причу и бојали су се Хермеје.

Окончање Молонове побуне Уреди

Антиох Велики је 221. пре Христа кренуо у поход против Молона. Војску је одморио на Еуфрату и крајем године се нашао у Антиохији на Мигдонији. Након 40 дана одмарања кренуо је до Либе, где је одржано саветовање, на коме је Хермеја саветовао да се крећу уз реку, а Зеуксид је смогао храбрости да предложи супротно, јер је знао да Хермеја греши.[15] Предложио је да пређу Тигар јер би у супротном морали шест дана да прелазе пустињу и да се онда нађу на добро брањеном краљевском каналу. Зеуксид је тврдио да би по преласку Тигра становништво прешло на краљеву страну, а са друге стране ту би имали добро снабдевање. Осим тога очекивао је да ће Молон бити присиљен да се упусти у битку да не би изгубио провинцију од огромног значаја за снабдевање.[16] Прихваћен је Зеуксидов савет, па је војска подељена на три дела прешла Тигар.[17] Након осам дана стигли су 220. пре Христа у Аполонију. Близу Аполоније среле су се краљева и побуњеничка војска. Антиох је командовао десним крилом, а Хермеја и Зеуксид левим крилом.[18] Чим су угледали младога краља много Молонове војске је прешло на краљеву страну, тако да су лако победили Молона, који се онда убио.[19] Молонова побуна се окончала 220. пре Христа.

Сурово кажњавање и мучење Уреди

Антиох Велики је након сламања побуне углавном опраштао и одмеравао умерене казне. Хермеја је међутим поступао супротно од краља и Селеукији на Тигру је одмерио глобу од 1.000 таланата.[20] Много грађана Селеукије је мучио и погубио. Антиох Велики је након тога требао да интервенише и утроши много времене да би умирио грађане Селеукије. Антиох је одлучио да казни Артабарзана, који је владао Медијом Атропатеном и током побуне је снабдевао побуњенике.

Пад Уреди

Хермеја се бојао да он сам иде у поход у Атропатену. Пошто се Антиоху родио син сложио се да краљ иде на тај поход, јер би се у случају Антиохове погибије њему стварала могућност да влада као регент.[21] Он је тада почео да кује заверу како би убио краља, али Антиох Велики је био обавештен о његовим намерама, па је одлучио да га ликвидира. Уз помоћ свога лекара и пријатеља Антиох Велики се решио Хермеје 220. пре Христа.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Полибије 5.41
  2. Полибије 5.41
  3. Полибије 5.41
  4. Полибије 5.41
  5. Полибије 5.41
  6. Полибије 5.42
  7. Полибије 5.42
  8. Полибије 5.42
  9. Полибије 5.45
  10. Полибије 5.48
  11. Полибије 5.50
  12. Полибије 5.50
  13. Полибије 5.50
  14. Полибије 5.50
  15. Полибије 5.51
  16. Полибије 5.51
  17. Полибије 5.52
  18. Полибије 5.53
  19. Полибије 5.54
  20. Полибије 5.54
  21. Полибије 5.55