FANDOM

Ханон Старији ( до 204. пре Христа) је био картагињански војсковођа, који се током Другога пунскога рата борио под Ханибаловим заповедништвом. Није се истакао неким нарочитим успесима. Тиберије Семпроније Лонг га је победио 215. пре Христа код Грументума. Победио га је Тиберије Семпроније Грах 214. пре Христа крај Беневента, а две године касније поражен је на истом месту од Квинта Фулвија Флака. Био је успешан у рату у Брутију, који је дуго времена готово потпуно контролисао.

300px-Magna Grecia 280aC

Идентитет Уреди

Постоје два позната Ханона у Ханибаловој војсци. Један од њих је Ханон Бомилкар, који је предводио мобилну картагињанску војску, која је прешла Рону северније и напала Гале са леђа и тако су омогућили да Ханибалова војска пређе Рону. Други Ханон, за кога се сматра да је био Ханон Старији командовао је нумиђанском коњицом на левом крилу у бици код Кане 216. пре Христа. Он је успешно задржавао италску савезничку коњицу, све док Хасдрубал није са тешком коњицом напао италску коњицу са леђа. Ханон је предводио гањање рапршене римске коњице. За тога Ханона сматра се или спекулише да је био Ханон Старији.

Команда у БрутијуУреди

Након битке код Кане многи градови у Луканији, Брутију, Апулији и Самнију прешли су на страну Картагине. Ханибал је због тога послао Магона Барку да регрутује нову војску и да покори још неке градове. По окончању кратке мисије Магон Барка је отпловио за Картагину, да јави вест о великој победи над римском војском. Ханона Старијега оставио је да командује војском у Брутију, па је Ханон након тога наставио да осваја или присиљава на предају римске градове у Брутију и Луканији. Тиберије Семпроније Лонг победио је Ханона код Грументума у Луканији.[1] Ханон се након пораза и губитка 2.000 војника повукао почетком 215. пре Христа у Брутиј.[2] Картагињански адмирал Бомилкар допловио је до Локрија у Брутију са појачањима за Ханибала. Радило се о 4.000 коњаника и 40 слонова, које је онда Ханон спровео до Ханибала, који се тада налазио крај Ноле у Кампанији.[3] Уз помоћ појачања Ханибал је покушао да освоји Нолу, коју је тада бранио Марко Клаудије Марцел. Марцел је успео да обрани Нолу, а Ханон се после тога повукао у Брутиј.[4]

Успешан рат у Брутију Уреди

По повратку у Брутиј Ханон је уз подршку Брута покушао да освоји грчке градове лојалне Риму.[5] Брути су одавно били непријатељи грчких градова, тако да је савез Брута и Картагињана оснажио лојалност грчких градова Риму. Ханон и Брути су најпре напали Региј, али након неколико дана су одустали.[6] Становништво Локрија је сакупљало летину, а то је искористио Хамилкар пославши коњицу да спречи њихов повратак у град. Локри се након тога предао и склопио је споразум о савезу са Ханибалом.[7] Споразум Локрија и Картагињана упропастио је Брутима прилику за пљачку, па су онда покушали сами да заузму Кротон, али када нису успели звали су Ханона да им помогне.[8] Ханон је онда у савезу са Брутима освојио Кротон.[9] Након пада Кротона цели Брутиј, са изузетком Регија, био је 215. пре Христа у савезу са Картагињанима.

Прва битка код Беневента Уреди

Ханибал је 214. пре Христа дошао у Кампанију. Ханон Старији је кренуо да му се придружи и стигао је до Беневента, у који је управо пре њега ушао Тиберије Семпроније Грах са својом војском волона, робова добровољаца. Ханон Старији је по доласку из Брутијума почео да пустоши околину, па је Грах са својом војском кренуо према њему.[10] Грах је пре почетка битке са Ханоном обрадовао своју војску објавивши им да ће бити ослобођени ропства, ако се докажу у бици. Ханон Старији је располагао са 17.000 пешака из Луканије и Брутија и 1.200 коњаника.[11] Битка код Беневента била је тешка и неколико сати ниједна страна није била у предности.[12] На крају римска војска је победила, а од Ханонове војске спасило се само 2.000 војника.[13]

Победа над Луканцима Уреди

Ханон Старији се након пораза код Беневента вратио у Брутиј. У Брутију је након Кане 12 места прешло на страну Картагине, али Консентија и Тури су се након тога поново вратили у савез са Римом.[14]Проримски настројени Луканци упадали су у Брутиј са својом недисциплинованом војском. Међутим Ханон их је победио 213. пре Христа. [15]

Друга битка код Беневента Уреди

Током 212. пре Христа Ханибал је наредио Ханону да се побрине за снабдевање Капуе. Ханон је онда крај Беневента оформио логор на доста неприступачном месту и ту је складиштио жито, које је онда одатле превожено даље до Капуе.[16] Веома важно је било снабдевати велики град Капуу, значајнога картагињанскога савезника, који се налазио под римском опсадом. Због великога броја сељака и кола Ханонов логор је био у нереду, па је то искористио конзул Квинт Фулвије Флак напавши изненада ноћу Ханонов логор.[17] Ипак пошто није успео да заузме неприступачан логор предложио је својим официрима да се повуку и да поново нападну следећега дана.[18] Огорчење војске таквим наређењем и њена спремност да настави напад присилила је конзула Флака да одустане од наређења.[19] Римљани су успели да заузму велики непријатељски логор. Том приликом погинуло је 10.000 Картагињана, а 7.000 их је заробљено.[20] Заробили су велику количину жита, много товарних животиња и кола. Било је ту и много плена, који је Ханон сакупио пљачкањем околних територија.[21] Ханон Старији се није налазио у логору за време његовога пада, а након пада повукао се у Брутиј. Ханонов пораз је био тежак ударац за Капуу, која је остала под римском опсадом без снабдевања.

Питање идентитета након битке код Беневента Уреди

Тешко је тачно рећи које је који Ханон након 212. пре Христа. Постоји извесни Ханон, који је био командант коњице код Капуе. Један Ханон је командовао у Метапонту 207. пре Христа и онда му је наређено да у Брутију регрутује војску за Ханибала. Картагињански сенат послао је једнога Ханона у Иберију 207. пре Христа, а победио га је Марко Јуније Силан. Једнога Ханона убио је Луције Марције 206. пре Христа крај Гадеса. Један Ханон, Бомилкаров син, командовао је у Африци 203. пре Христа пре доласка Ханибала.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 23.37
  2. Ливије 23.37
  3. Ливије 23.43
  4. Ливије 23.46
  5. Ливије 24.1
  6. Ливије 24.1
  7. Ливије 24.1
  8. Ливије 24.3
  9. Ливије 24.3
  10. Ливије 24.14
  11. Ливије 24.15
  12. Ливије 24.15
  13. Ливије 24.16
  14. Ливије 25.1
  15. Ливије 25.1
  16. Ливије 25.13
  17. Ливије 25.13
  18. Ливије 25.14
  19. Ливије 25.14
  20. Ливије 25.14
  21. Ливије 25.14