FANDOM

Стасанор је био сатрап Бактрије и Согдијане, истакнути официр у војсци Александра Великога родом из Соли на Кипру.

481px-EasternSatrapsAfterAlexander

Источне сатрапије након Александрове смрти

У служби Александра Великога Уреди

Стасанор је Кипарски Грк из града Соли.[1] Стасанор је по свој прилици служио у Александровој војсци након освајања Кипра 333. пре Христа. Међутим први пут се помиње за време похода у Бактрији. Александар Велики је кренуо преко Окса за Бесом, а Стасанора је послао у Арију да се обрачуна са побуњеним сатрапом Арсамом.[2] Стасанор је заједно са сатрапом Партије Фратаферном успешно извео задатак, па је Арсама довео у ланцима до Александра.[3] Придружио се Александру ујесен 328. пре Христа у Заријаспи и тада му је довео не само Арсама, него и Барзана, којега је Бес био именовао за сатрапа Партије[4]

Сатрап Арије и ДрангијанеУреди

Као награду због обављених задатака у хватању побуњених сатрапа именован је за сатрпа Арије. Међутим брзо после тога добио је и Дрангијану, где је био сатрап током целога Александровога индијскога похода. Када је Александар након индијскога похода стигао у Карманију Стасанор га је ту дочекао са много камила и других товарних животиња.[5] Знао је да су камиле потребне за марш кроз Гедросијску пустињу. Након тога Александар га је послао да се врати у своју сатрапију.[6] Изгледа да се придружио Александру у Сузи и да му је довео војску из Арије и Дрангијане.[7]

Потврђен положај сатрапаУреди

Након Александрове смрти Вавилонском поделом 323. пре Христа потврђен му је положај сатрапа Арије и Дрангијане.[8] Поделом у Трипарадису 321/320 пре Христа добио је Бактрију и Согдијану као сатрапију.[9] По свој прилици тада је заменио своје сатрапије Арију и Дрангијану много значајнијим сатрапијама Бактријом и Согдијаном.

Рат Еумена и Антигона Уреди

Током рата Антигона и Еумена сатрапи горњих сатрапија слали су војску Еумену. Једино је Питон био на страни Антигона. Остали сатрапи предвођени Пеукестом стали су на страну Еумена. За разлику од многих других сатрапа, који су лично учествовали у рату на страни Еумена Стасанор није активно учествовао. Само је послао нешто мало војске, коју је Стасандар довео код Еумена.[10]

Антигон му оставља сатрапијуУреди

Антигон је након победе код Габјене 316. пре Христа више није имао противника, који му се могао супроставити све до Индије. Смењивао је чак и оне сатрапе, који су му били пријатељи, али није сменио Стасанора. Бактрија и Согдијана биле су довољно далеко и Антигон је знао да не може лако да овлада тим простором, поготово када је Стасанор имао подршку локалног становништва и довољно војске.[11] Антигон је због тога био присиљен да му остави сатрапију. Селеук је 305. пре Христа освојио његову сатрапију и прикључио је Селеукидском царству.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Heckel стр.255
  2. Аријан 3.29
  3. Аријан 4.7
  4. Аријан 4.7
  5. Аријан 6.27
  6. Аријан 6.29
  7. Аријан 7.6
  8. Диодор 18.3
  9. Диодор 18.39
  10. Диодор 19.14
  11. Диодор 19.48

Напомена: