FANDOM

Behistun gaumata

Дарије Велики и Гаумата на Бехистунском рељефу

Смердис или Бардија је име, које се користи за двојицу људи.

  • Један од њих је син Кира Великога и млађи брат Камбиза II.
  • Други је узурпатор Гаумата, који се представљао као Смeрдис и владао је Персијским царством седам месеци током 522. пре Христа. Лажнога Смердиса(Гаумату) убио је Дарије Велики.

Смердис, син Кира ВеликогаУреди

Према Херодоту након освајања Египта Камбиз II наредио je да се убије његов брат Смердис[1]. По Бехистунским натписима Камбиз је убио Смердиса (Бардија) пре освајања Египта [2]. Камбиз се бојао да га Смердис не збаци са престола за време његова одсуства. Смердисова смрт се сакривала, па је то омогућило узурпатору да искористи ту чињеницу.

Узурпатор ГауматаУреди

Херодот и Бехистунски натписи се слажу да је током Камбизовог боравка у Египту дошло до Гауматине побуне. По Херодоту два брата мага сковала су заверу против Камбиза[3]. Једноме од њих Камбиз II је поверио свој двор на чување. Већина Персијанаца није знала да је Камбизов брат Смердис мртав[4]. То су искористила браћа маги, јер један од њих је био сличан Камбизовом брату Смердису. Лажни Смердис је узурпирао престо и послао је на све стране гласнике да је преузео власт.[5] Камбиз II је кренуо да се сукоби са узурпатором, али погинуо је несрећним случајем на походу 522. пре Христа.[6] Узурпатор је своје поданике придобијао, па је све азијске народе ослободио пореза и војне службе за три године.[7].Због тога су и након Гауматине смрти сви сем Персијанаца жалили за њим.[8] Камбизова деспотска владавина и дуго одсуство у Египту допринели су лакшем прихватању узурпатора. Отан је био први ко је посумњао да се ради о лажном Смердису.

Дарије Велики наводи у Бехистунским натписима да је Смердис уништио неке храмове, које је Дарије касније обновио.[9] Наводи и да је Смердис отимао куће и стоку, а Дарије је то све вратио након доласка на власт.

Дарије Велики и још шесторо завереника убили су Смердиса у његовом двору 29. септембра 522. пре Христа.[10] Тога дана Персијанци су побили много магова, припадника једне медијске свештеничке касте. Тај дан су отада славили као празник и звали су га Магомора. Генерације историчара су се питале да ли је Дарије својим Бехистунским натписима измислио причо о узурпатору, а заправо убио правога и легитимнога владара.[11]

Каснији СмердисУреди

Годину дана након Смердисове смрти појавио се нови преварант и узурпатор, који се прогласио Смердисом[12]. Дошло је до побуне у делу Персије и нови узурпатор је сакупио војску. У првој бици између Даријеве и узурпаторове војске 24. маја 521. пре Христа победила је Даријева војска, а Смердис је побегао[13]. У другој бици, која се одиграла 15. јула 521. пре Христа Смердис и његови следбеници су ухваћени и приковани на крст[14].

Претходи:
Камбиз II
Цар Ахемединскога царства
Узурпатор Гаумата
522 пре Христа
Следи:
Дарије Велики

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Херодот, 3.30
  2. http://www.livius.org/be-bm/behistun/behistun03.html
  3. Херодот, 3.61
  4. Херодот, 3.61
  5. Херодот, 3.61
  6. Херодот, 3.64
  7. Херодот, 3.67
  8. Херодот, 3.67
  10. Херодот, 3.78
  11. Briant стр.100
  12. Бехистун 40
  13. Бехистун 40-42
  14. Бехистун 42-43