FANDOM

Публије Рутилије Руф (лат. Publius Rutilius Rufus, 159—78 пре Христа) је био римски државник, оратор, историчар, правник политичар и конзул 105. пре Христа.

Рана каријера Уреди

Као млад био је образован код Панетија, стоика са Родоса.[1] Био је добар зналац грчке књижевности и изузетно добро је знао стоичку филозофију.[2] Започео је војну каријеру 134. пре Христа учествујући у Нумантинском рату као члан штаба Сципиона Емилијана. Изабран је за претора до 118. пре Христа.[3]

Учешће у Југуртином ратуУреди

Учествовао је као легат заједно са Гајем Маријем и Квинтом Цецилијом Метелом Нумидиком у Југуртином рату 109. пре Христа. Истакао се у бици код Метула.[4] Метел је Рутилију наредио да са лако наоружаном војском и делом коњице заузме место за логор крај реке.[5] Док је Рутилије правио логор крај реке за то време избила је битка,а Бомилкар је са слоновима и делом Југуртине пешадије напао Рутилија и његову војску, док је правила логор.[6] Рутилије је са својом војском победио Бомилкарову војску. Том приликом римска војсака убила је је 40 слонова, а заробила неколико слонова,[7] на тај начин лишавајући Југурту већине ратних слонова.

Конзул Уреди

Неуспешно се кандидовао за конзула 116 или 107. пре Христа. Публије Рутилије Руф био је Скауров противкандидат и оптужио је Марка Емилија Скаура да се подмићивањем домогао положаја конзула.[8] Марко Скаур је био ослобођен кривице, па је одмах изнио противтужбу против Руфа оптужујући га за исто недело.[9] Изабран је 105. пре Христа за конзула заједно са Гнејем Малијем Максимом. Римска војска под командом двојице посвађалих команданата Квинта Сервилија Цепиона и конзула Гнеја Малија Максима доживела је један од најтежих пораза у римској историји изгубивши у бици код Араусија 80.000 римских и 40.000 савезничких војника. Након пораза Гнеј Малије Максим је био осуђен и протеран, па је Руф једно време био једини конзул.[10] Руф се након тога посветио неутрализацији тога тешкога римскога пораза и организацији обране и при томе је тесно сурађивао са Гајем Маријем. Био је кључни савезник Гаја Марија од 104. до 100. пре Христа.

Освета публикана и лажне оптужбеУреди

Био је 95. пре Христа легат Квинта Муција Сцеволе Понтифекса, који је тада био изабран за конзула, а као провинцију је добио Азију.[11] Сцевола је управљао Азијом девет месеци, а онда је предао управу Публију Рутилију Руфу.[12] Заједно са Сцеволом истакао се кажњавањем публикана,[13] који су постали злогласни због похлепе и корупције. Публикани су углавном били витезови, а како су судови били у њиховој надлежности одлучили су се да судски прогањају Пубија Рутилија Руфа.[14] Оптужили су га за изнуђивање,[15] али било је општепознато да се ради о лажној оптужби.[16][17] Међутим пошто су чланови пороте били витезови очекивало се да ће бити оптужен.[18] Руфа је бранио његов рођак Гај Аурелије Кота,[19] а пресуду да је крив и да иде у прогонство прихватио је 92. пре Христа у складу са својим стоичким учењем и образовањем. Повукао се на Митилену, а касније у Смирну, где је провео остатак свога живота.

У прогонству Уреди

Били су га оптужили да је изнуђивао у Смирни, али грађани Смирне су њему указали почаст именујући га почасним грађанином. Иако га је касније Луције Корнелије Сула позивао да се врати у Рим Рутилије Руф је одбијао. Током боравка у Смирни написао је своју аутобиографију и историју Рима на грчком. Део историје био је посвећен Нумантинском рату. У Смирни је умро 78. пре Христа.

Говорник и правник Уреди

Био је познат као велики оратор. Цицерон у Бруту даје прецизан опис његовога говорничкога умећа.[20] Био је поштован због марљивости. Познат је по реформи закона о банкротству (bonorum emptio or venditio).[21] Без обзира да ли је дужник солвентан или несолвентан продавала би се цела његова имовина, а процедура је била иста без обзира да ли се ради о једном или више поверилаца.[22] До процеса банкротства би долазило у неколико случајева, а то су

  • сакривање дужника од поверилаца или непризнавање дуга
  • неплаћање дуже од 30 дана
  • признање дуга, али неподузимање корака да се он намири.[23]

Одређена је и била процедура аукције и договора кредитора.

Претходи:
Квинт Сервилије Цепион и Гај Атилије Серан
Конзул Римске Републике
заједно са Гнејем Малијем Максимом
105. пре Христа

Следи:
Гај Марије и Луције Аурелије Орест

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Cic. Brut. 114
  2. Cic. Brut. 114
  3. Brennan стр 550.
  4. Салустије Југуртин рат 50
  5. Салустије Југуртин рат 50
  6. Салустије Југуртин рат 52
  7. Салустије Југуртин рат 53
  8. Cic. Brut. 113
  9. Cic. Brut. 113
  10. Лицинијан 14
  11. Brennan стр 550.
  12. Brennan стр 550.
  13. Ливије Периохе 70
  14. Brennan стр 550.
  15. Brennan стр 550.
  16. Петеркул 2.13
  17. Ливије Периохе 70
  18. Ливије Периохе 70
  19. Cic. Brut. 115
  20. Cic. Brut. 113
  21. Levinthal
  22. Levinthal
  23. Levinthal

Напомена: