FANDOM

Побуна на Тасосу догодила се 465. пре Христа, када се Тасос побунио против Атине, настојећи да напусти Делски савез. Побуна је избила због сукоба Тасоса и Атине око рудника злата у Тракији, које је Тасос одувек користио. Атињани су угушили побуну након дуге и тешке опсаде. Пре краја опсаде Спарта је тајно обећала подршку Тасосу. Обећала је да ће напасти Атику, али то није испунила пошто је била погођена земљотресом , а након њега и побуном хелота.

Атина и Тасос Уреди

Kimon

Кимонов кип у Ларнаци

Атина и Тасос су се завадили због лука и због рудника злата у Тракији,[1] које су Ташани одувек користили. Већина историчара верује да је Атина представљала агресора у том случају. Ипак де Сте Кроа је износио аргументацију да су Атињани интервенисали у име мањих полиса, који су трпили под доминацијом Тасоса.[2] Рудници злата и луке били су веома профитабилни, тако да би њихов губитак представљао веома озбиљан економски ударац за Тасос. У то време Атина је послала на реку Струму 10.000 колониста да населе тај крај тада зван Девет путева, а касније Амфипољ.[3] Да је та колонија успела да се одржи представљала би базу за ширење атинске хегемоније у том подручју у коме је Тасос одавно имао велике интересе.[4] Тасос је био моћна поморска држава и члан Делског савеза и нису пристали да се повинују Атињанима, него су одлучили да се војно одупру.[5]

РатУреди

Кимон је у поморској бици победио флоту од Тасоса. Заробио им је 34 брода.[6] Атињани су победили у почетној бици и опсели су Тасос.[7] Опсада је трајала две године, а током опсаде становништво је издржало велике тешкоће. Одлучан отпор можда је настао и због вести о једном поразу атинских колониста код Амфипоља, када су након почетних успеха Атињани доживели тежак пораз. Становници Тасоса су се такође надали да ће добити вањску помоћ. Обратили су се Спарти тражећи од њих да провале у Атику.[8] Спарта им је обећала помоћ, али потрес их је спречио у тој намери. Након потреса уследила је и побуна хелота, па је Спарта неколико година имала властитих проблема. Тасос се предао 463. пре Христа.

Значај и последицеУреди

Атињани су наметнули тешке услове пораженим противницима. Тасос је морао да:

  • се одрекне рудника и територија на континенту
  • сруши зидине
  • преда флоту
  • да плаћа ратну штету Атини од 3 талента годишње

У почетку је Тасос плаћао 3 талента годишње, али током 440их пре Христа плаћао је 30 таланата. Док неки сматрају да то повећање данка значи да су Тасосу враћени рудници, дотле други сматрају да је то знак јачања економске моћи након ратног разарања. Спартанска обећања да ће помоћи Тасосу била су предмет многих дискусија, тако да неки сматрају да је то обећање представљало знак да је чак и за време добрих односа између Спарте и Атине у Спарти била јака партија која се залагала за рат са Атином.[9][10]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Тукидид 1.100
  2. Сент Кроа 42-43
  3. Тукидид 1.100
  4. Каган стр. 47
  5. Каган стр. 47
  6. Плутарх, Кимон 14
  7. Тукидид 1.101
  8. Тукидид 1.101
  9. Каган стр. 77
  10. Сент Кроа 179