FANDOM

Памен (грч. Παμμενης, до око 354. пре Христа) је био тебански војсковођа из 4. века пре Христа. Током Трећега светога рата победио је Фокиђане у бици код Неона 355. пре Христа и тада је пропустио прилику да оконча рат заузимањем светилишта Делфи. Са 5.000 тебанских војника у служби побуњенога персијскога сатрапа Артабаза два пута је победио персијску војску, али због сумњи у издају Артабаз га је погубио.

800px-362 thebes

Тебанска хегемонија до 362. пре Христа

Филип II Македонски борави код Памена Уреди

Био је повезан са тебанским истакнутим војсковођом и политичарем Епаминондом и са Пелопидом. Пелопида је током 369. пре Христа помогао македонском краљу Александру II Македонском да се обрани од узурпатора, па је онда склопио савез са Македонијом, узео таоце и одвео их у Тебу. Међу њима је био и Александров брат Филип II Македонски.[1][2][3] Будући македонски краљ Филип II Македонски боравио је тада код Памена.[4]

У походима Уреди

Памен је командовао једном јединицом током Епаминондина другога пелопонескога похода, када је успео да заузме Сикион. Памен је наставио са спољњом политиком, коју су водили Епаминонда и Пелопида. Током 361. пре Христа предводио је беотијску војску у Аркадију са циљем да спречи расчлањивање Мегалопоља.[5] Дошао је на захтев Мегалопоља са 3.000 хоплита и 300 коњаника и успешно је окончао метеж и очувао је Мегалопољ.

Sacred War 355 BC

Покрети војски на почетку Трећега светога рата, укључујући и битку код Неона

Предводи војску у Трећем светом рату Уреди

Трећи свети рат почео је када су Фокиђани под командом Филомела 356. пре Христа заузели Делфе. Амфиктионски савез је због тога објавио Фокиди свети рат. Савезници су намеравали да нападну Фокиду и са севера и са југа. Тесалци су са севера долазили 355. пре Христа да се придруже Локранима, а Беоћани су кренули на север. Памен је предводио Беоћане. Филомел је најпре победио Тесалце и Локране.[6] Након тога Филомелу је стигло појачање од Ахајаца и требао је да се обрачуна са Беоћанима, којима је командовао Памен.

Битка код НеонаУреди

Филомел је располагао са 11.500 војника, а Памен је имао на располагању 13.000 војника.[7] Битка се одвијала код Неона у Беотији на прилично неприступачном терену. Пред битку Беоћани су поручили да пљачкаши светилишта морају да буду погубљени. У бици је победила Беотија, а страдало је много Фокиђана. Филомел се храбро борио и био је рањен. Повукао се на терен одакле се није могао извући, па се убио да не би био мучен након заробљавања.[8] Команду је преузео Ономарх, који се са остацима војске повукао према Фокиди.

Пропушта прилику да оконча ратУреди

Памен је тада могао да искористи победу и да ослободи Делфи, али он се са војском вратио у Тебу.[9] Могуће је да је сматрао да ће катастрофалан пораз за Фокиду бити довољан и да више неће имати довољно војске за наставак рата, али у томе се преварио. Док год су Фокиђани имали на располагању велико благо светилишта у Делфима могли су да купе најамнике, али и читаве градове.[10] Подмитили су и Тесалију да не ратује против Фокиде.[11] Пошто није искористио велику победу код Неона Памен је на тај начин пропустио најбољу прилику да оконча рат.

У Артабазовој служби Уреди

Побуњени сатрап Артабаз ратовао је против персијскога цара Артаксеркса III. Када је Артаксеркс присилио Атину и Харета да Артабазу откажу подршку тада је Артабаз замолио Тебу да му помогне, а заузврат је нудио велики новац. Теба је потрошила много новца за време Трећега светога рата, па је пристала да Артабазу 355. пре Христа пошаље Памена са 5.000 хоплита.[12] Памен се исказао и победио је персијску војску у две велике битке.[13] Паменови успеси и популарност изазвали су изгледа и љубомору код Артабаза, па се појавила и сумња да Памен одржава односе са Персији лојалним сатрапима.[14] Због одређених сумњи Артабаз је притворио Памена, а онда га предао својој браћи и отада се Памену губи сваки траг.[15] Након те издаје тебански најамници отказали су послушност Артабазу, а без њих Артабаз је био присиљен да побегне у Македонију.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Плутарх, Пелопида 26
  2. Диодор, 15.60
  3. Диодор, 15.67
  4. Плутарх Пелопида 26
  5. Диодор 15.94
  6. Диодор 16.30
  7. Диодор 16.30
  8. Диодор, 16.31
  9. Баклер. стр 225
  10. Баклер. стр 225
  11. Диодор, 16.33
  12. Диодор 16.34
  13. Диодор 16.34
  14. Баклер. стр 230
  15. Баклер. стр 230