FANDOM

300px-Mithridatesii

Новац Митридата II од Партије

Митридат II од Партије (до 87. пре Христа) био је краљ Партије од 123—87 пре Христа. Називан је и Митридатом Великим. Сматра се једним од најзначајнијих партских краљева, а за време његове владавине Партско царство је достигло максималан обим.

Освајање Месопотамије Уреди

Митридат II од Партије је био син од Артабана I, који је 123. пре Христа погинуо у Бактрији у сукобу са номадским племеном Сака.[1] У отприлике исто време Партија је изгубила територије на западу. Митридат је одмах на почетку своје владавине 122/121 пре Христа поново покорио Вавилонију.[2] То подручје нешто раније заузео је Хиспаосин, који је подручјем владао кео независан владар Харакене.[3] Хиспаосин је наставио да влада Харакеном, али као вазал краља Митридата II од Партије.[4] До 113. пре Христа Митридат II је заузео целу Меспотамију све до Дура Еуропе. Након тога напао је Јерменију, односно Артавазда I од Јерменије. Након пораза Артавазд је морао да преда свога сина Тиграна Великога као таоца на Митридатов двор.[5]

Исток Партскога царства Уреди

На истоку Партије остали су проблеми са скитским племеном Сака. Скити су уништили Грчко-бактријску краљевину и угрожавали су источне делове Партије. Митридатов отац је погинуо 123. пре Христа у рату са скитским племеном Сака. Митридат II је осветио оца и успешно је водио неколико ратова са Скитима.[6] Провинције Арија и Партија су поново стављене под Митридатову контролу. Примио је 120. пре Христа представнике кинескога цара Вуа Диа из династије Хан (владао 141-87 пре Христа). Кина је у то време доживела процват и проширила се и на запад до долине Фергане, па је граничила са Партским царством. Убрзо након тога отворен је Пут свиле, трговачки пут, који је омогућио трговину са Кином, а партском царству је тај трговачки пут донио велики просперитет у каснијим годинама.

300px-Pdc 24601

Новац Митридата II од Партије

Добија Атропатену Уреди

Током 95. пре Христа умро је Тигран I, па је Митридат онда ослободио Тиграна Великога да преузме трон Јерменије.[7] Тигран Велики му је заузврат морао да преда 70 долина у Атропатени.[8] Тигран је након смрти Митридата II не само вратио те територије Атропатене, него и Гордијену и Осроену. Митридат је око 95. пре Христа послао изасланика Оробаза код Луција Корнелија Суле, који се у то време налазио на Истоку и сређивао стање у Каподокији.[9] Био је то први службени контакт Партије и Римске републике.[10] Селеукидски краљ Деметрија III Еукер је код Береје опседао свога брата Филипа I Филаделфа, али Филипу су у помоћ дошли Арапи и Парћани.[11] Победили су и заробили Деметрија III, који је онда остатак живота провео као заробљеник на Митридатовом двору, где је од болести умро 88. пре Христа.[12]

Унутрашња политика Уреди

Од 90. пре Христа Митридат се суочавао са бројним изазовима на домаћем плану. Још током 92. пре Христа према вавилонским документима признат је као владар, али нешто касније помиње се извесни Готарз I као владар у Вавилонији.[13] Међутим за разлику од партских владара, који су се у документима наводили као Арсаци Готарз се помиње под својим именом између 91 и 80 пре Христа.[14] Због свега тога много тога је нејасно око Готарзове владавине. Изгледа да је Готарз владао Вавилонијом, а Митридат је у исто време владао Месопотамијом и Медијом.[15] За време Митридата дошло је до реформи, тако да су за време његове владавине нађени последњи документи писани клинастим писмом. Храмови вавилонскога стила замењени су хеленистичко-партским стилом.

Претходи:
Артабан I
Краљ Партскога царства
Митридат II од Партије
123–87 пре Христа
Следи:
Готарз I

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Јустин 42.2
  2. Бивар стр.42
  3. Бивар стр.40
  4. Бивар стр.40
  5. Страбон 11.14.15
  6. Јустин 42.2
  7. Страбон 11.14.15
  8. Страбон 11.14.15
  9. Плутарх Сула 5
  10. Плутарх Сула 5
  11. Јевр. Старине 13.385
  12. Јевр. Старине 13.385
  13. Бивар стр.42
  14. Бивар стр.42
  15. Бивар стр.42