FANDOM

Марко Попилиније Ленат (лат. Marcus Popillius Laenas) је четири пута био римски конзул ( 359, 356, 350 и 348. пре Христа). Познат је по победи над Галима 350. пре Христа. Био је један од првих конзула из реда плебејаца. Први је плебејац који је славио тријумф.

Рат против Тибурта Уреди

По први пут је изабран за конзула 359. пре Христа заједно са Гнејем Манлијем Капитолином Империоузисом. Тада је лако победио Тибурте, који су били стигли до самих бедема Рима.[1] Тужио је 357. пре Христа Гаја Лицинија Столона, који је изигравао закон, који је забрањивао да се поседује више од 500 југера земље. Био је то један од закона Лицинија и Секстија на којима је сам Лициније инзистирао пуних десет година Гај Лициније Столон је кажњен великом новчаном казном. Зa време другога конзулата 356. пре Христа поново је водио рат против Тибурта.[2] Сатерао их је у град и опустошио им је поља.

Гали угрожавају РимУреди

По трећи пут је био конзул 350. пре Христа заједно са Луцијем Корнелијем Сципионом. Велика војска Гала дошла је на латинску територију, а команда у рату са Галима поверена је Марку Попилију Ленату.[3] Ленат је приликом регрутовања војске попунио четири легије, а осталу војску је предао претору Публију Валерију Публиколи.[4] Са својом војском је заузео један брег близу галскога логора. Почео је да се утврђује, па су Гали сматрали да се Римљани боје.[5] Због тога су одлучили да нападну. Кренули су узбрдо, ал поколебали су се засути копљима. Тада су Римљани кренули у напад, па су се Гали сударали повлачећи се низ падину.[6] Највише их је погажено у гужви.

Велика победа над Галима 350. пре Христа Уреди

Када је римска војска сишла низ падину наишла је на велику галску војску, која је успоставила бојни поредак.[7] Римљани су се тада зауставили. Марко Попилије Ленат је подстицао прве редове римске војске, па се изложио и био је рањен у раме, тако да је морао да се једно време повуче из битке.[8] Када се Ленат вратио изгледало је да ће Римљани изгубити битку, па је конзул охрабрио своју војску, а након тога Римљани су савладали прве редове Гала.[9] После тога забили су се као клин у редове Гала.[10] Тада је уследио распад галске војске, Гали су почели да беже. Побегли су на Албанске планине. Римљани су онда опљачкали галски логор.

Тријумф Уреди

Ленат је заслужио тријумф због победе над Галима, али тријумф је био одложен због конзулових рана.[11] Када је касније славио тријумф то је био први тријумф плебејскога конзула. Поново је био конзул 348. пре Христа заједно са Марком Валеријем Корвом.[12] Те године био је свуда мир, па је војска била распуштена.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 7.12
  2. Ливије 7.17
  3. Ливије 7.23
  4. Ливије 7.23
  5. Ливије 7.23
  6. Ливије 7.23
  7. Ливије 7.24
  8. Ливије 7.24
  9. Ливије 7.24
  10. Ливије 7.24
  11. Ливије 7.23
  12. Ливије 7.26

Напомена: