FANDOM

Луције Корнелије Сципион Барбат (лат. Lucius Cornelius Scipio Barbatus, до 280. пре Христа) је био римски конзул 298. пре Христа. Победио је Етрурце у бици код Волатере 298. пре Христа. Отац је Луција Корнелија Сципиона и Гнеја Корнелија Сципиона Асине. Сципион Африканац је његов праунук.

800px-Cornelii-scipiois-vatikan-l

Сципионов саркофаг

Рат са Етрурцима Уреди

Рат између Етрураца и Римљана избио је пре 298. пре Христа. Етрурци су припремали рат са Римом.[1] Тај рат је представљао кршење претходнога примирја између Етрураца и Рима. Док су се они припремали за рат против Рима њих су напали Гали. Етрурци су платили Галима да им постану савезници, па су намеравали да нападну Рим уз помоћ галских најамника.[2] Међутим Гали су узели новац и отказали послушност. Тит Манлије Торкват (конзул 299. пре Христа) кренуо је са конзулском војском у рат против Етрураца, али пао је са коња и преминуо.[3] Марко Валерије Корв је именован за суфектнога конзула.[4] Римљани су им пустошили поља, али Етрурци нису излазили из утврђења. За нове конзуле за 298. пре Христа изабрани су Луције Корнелије Сципион Барбар и Гнеј Фулвије Максим Центумал.[5] Управо тада Сенат је објавио рат Самнитима, на које су се жалили Луканци. Гнеју Фулвију је поверена команда у рату са Самнитима. Сципион је добио команду у рату у Етрурији.[6]

Битка код Волатере 298. пре ХристаУреди

Битка против Етрураца код Волатере трајала је до ноћи, а обе стране су имале велике губитке.[7] Преко ноћи Етрурци су се повукли, оставили су празан логор. Након те победе Сципион је кренуо на територију Фалиска. Опустошио је читаву територију, укључујући нека утврђења и села.[8] Етрурци су се били склонили у градове. Почетком 297. пре Христа Етрурци су тражили мир.

Битка код Тиферна 297. пре Христа Уреди

Током 297. пре Христа Сципион је био легат у војсци од конзула Квинта Фабија Максима Рулијана, који је ратовао против Самнита. Док се римска војска кретала Самнијумом Самнити су припремили заседу у једној долини крај Тиферна.[9] Међутим Квинт Фабије Максим није дозволио да га Самнити изненаде, па су Самнити сишли у равницу. Римљани нису на нормалан начин могли да победе, па су прибегли лукавству. Луције Корнелије Сципион је хастате прве легије повукао из битке и тајно их је одвео околним путем на узвишења Самнитима иза леђа.[10] Требало је да коњички напад уследи када Сципион са својом војском заузме узвишења. Међутим коњички напад на Самните уследио је прерано, па се напад изјаловио, а Самнити охрабрили и кренули у напад. Током битке Сципион је коначно заузео узвишења иза Самнита.[11] Квинт Фабије Максим је објавио лажну вест да је то заправо војска другога конзула, која је дошла у помоћ.[12] Самнити су се преплашили и дали су се у бег.

Врховни свештеник Уреди

Током 295. пре Христа био је пропретор код конзула Квинта Фабија Максима Рулијана.[13] Према једној од верзија Гали су тада дошли до Клузија и напали су римски легор, где је командовао Сципион. Многобројнији Гали су тада уништили римску легију.[14] Према другој верзији Умбри су победили римску јединицу под заповедништвом Луција Манлија Торквата, а онда је Сципион са војском из римскога логора победио Умбре.[15]

Од 304. пре Христа био је врховни свештеник (понтифекс максимус).[16] Био је цензор од 280. пре Христа до своје смрти.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 10.10
  2. Ливије 10.10
  3. Ливије 10.11
  4. Ливије 10.11
  5. Ливије 10.11
  6. Ливије 10.11
  7. Ливије 10.12
  8. Ливије 10.12
  9. Ливије 10.14
  10. Ливије 10.14
  11. Ливије 10.12
  12. Ливије 10.12
  13. Ливије 10.26
  14. Ливије 10.26
  15. Ливије 10.26
  16. Ливије 9.46

Напомена: