FANDOM

Луције Корнелије Мерула (лат. Lucius Cornelius Merula) је био римски војсковођа и политичар. Био је конзул 193. пре Христа. Успепно је окончао поход против Боја заједно са Квинтом Минуцијем Термом. Због тешких губитака није му одобрен тријумф.

Оснивање колоније Уреди

Током 194. пре Христа заједно са Гајем Салонијем задужен је да оснује римску колонију у Темпси у Брутију.[1] Тај град су Брути отели од Грка, а римска војска је онда истерала Бруте.

КонзулУреди

Изабран је за конзула 193. пре Христа заједно са Квинтом Минуцијем Термом.[2] Као провинцију добио је Цисалпинску Галију, а Терм је добио Лигурију.[3] У то време дошло је до великога устанка Лигура, који су пустошили подручје око Писе. Међутим пустошили су и подручја око Плацентије дуж реке По, па се могао очекивати нови рат са Бојима.[4] Квинт Минуције Терм је био под опсадом 40.000 Лигура у Пизи. За то време Луције Корнелије Мерула је кренуо на територију Боја до границе са Лигуријом.[5] Мерула је Бојима нудио отворену битку, али пошто су они одбијали пустошио је и палио њихову територију.[6] Кренуо је након тога према Мутини (данашња Модена).

Битка код Мутине Уреди

Боји су следили римску војску са намером да их изненада нападну. Заузели су један прелаз, куда је требала да прође римска војска.[7] Луције Корнелије Мерула је испред војске послао извидницу, која је открила заседу, тако да су Боји били присиљени да прихвате отворену битку. У Мерулиној војсци била су два бивша конзула Марко Клаудије Марцел (конзул 196. пре Христа) и Тиберије Семпроније Лонг (конзул 194. пре Христа). Њих двојица командовала су левим крилом савезничке коњице и специјалним снагама, које су се најпре сукобиле. Међутим када су Гали нанели тешке губитке тим снагама у битку је уведена друга легија и десно крило.[8] Гали су се онда још дуго успешно суочавали са римским свежим снагама. Гали су били исцрпљени од врућине и тада је уследио одлучујући напад савезничке коњице, који је разбио галску борбену линију, па су се они дали у бег.[9] Иако се битка окончала римском победом била је то Пирова победа. У бици је погинуло 14.000 Гала, али и 5.000 римских војника и 23 центуриона.[10]

Оптужују га за лоше вођење битке Уреди

Мерула је тражио тријумф. Међутим Марко Клаудије Марцел (конзул 196. пре Христа) га је оптужио да је прекасно послао војску из резервне линије у време када је прва линија трпила огромне губитке.[11] Тврдио је и да је Мерула прекасно послао римску коњица за Галима. Мерули није одобрен тријумф.[12]

Претходи:
Публије Корнелије Сципион Африканац и Тиберије Семпроније Лонг
Конзул Римске Републике
заједно са Квинтом Минуцијем Термом
193. пре Христа

Следи:
Луције Квинкције Фламинин и Гнеј Домиције Ахенобарб

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 34.45
  2. Ливије 34.54
  3. Ливије 34.55
  4. Ливије 34.56
  5. Ливије 35.4
  6. Ливије 35.4
  7. Ливије 35.4
  8. Ливије 35.5
  9. Ливије 35.5
  10. Ливије 35.5
  11. Ливије 35.6
  12. Ливије 35.8

Напомена: