FANDOM

Ливила или Клаудија Ливија Јулија (лат. Claudia Livia Ivlia, око 13. пре Христа -31. године) је била сестра Германика и римскога цара Клаудија. Била је једина ћерка Друза Старијега и Антоније Млађе. Удавала се два пута за потенцијалне наследнике царске титуле, најпре за Августовога унука Гаја Цезара и касније за Тиберијевога сина Друза Млађега. Наводно је помогла свом љубавнику Сејану да се отрује Друз Млађи. За разлику од античких историчара већина савремених историчара сумња у то.[1][2] Умрла је или је погубљена кратко након Сејановога пада 31. године.

ПородицаУреди

Ливила је била једина ћерка Друза Старијега и Антоније Млађе. Њена мајка Антонија Млађа била је ћерка Марка Антонија и Августове сестре Октавије Млађе. Ливила је имала два брата Германика и каснијега цара Клаудија. Била је Тиберијева нећака и снаха.

479px-Drusus minor (Museo del Prado) 01

Друз Млађи

Бракови са потенцијалним царевима Уреди

Ливила се најпре удала 2. пре Христа за Августовога унука Гаја Цезара, који је био потенцијални наследник. Октавијан Август је одабрао Ливилу као будућу царицу. Међутим Гај Цезар је умро 4. године, што је осујетило њене и Августове планове. Након тога Ливила се удала за Тиберијева сина Друза Млађега. Када је Тиберије 14. године постао нови римски цар Ливила је поново постала потенцијална царица. Са Друзом Млађим имала је ћерку Јулију, која се родила 5 године и два сина близанца рођена 19. године. Један од близанаца Германик Гемел умро је 23. године, а други Тиберије Гемел је поживео дуже

Ливилин положај у царској фамилији Уреди

Ливила као млада није била нарочито лепа, него се касније развила у лепотицу.[3] Њу је осебно ценио њен свекар и стриц Тиберије и њена бака Ливија. Царска кућа је била подељена на две струје, од којих су једни симпатисали Германика, а други Друза Млађега. Германикова жена Агрипина Старија је имала више деце и уживала је бољи глас од Ливиле.[4] Као и већина чланова владајуће Јулијевско-клаудијевске династије била је амбициозна. Друз Млађи и Германик били су потенцијални наследници, а Ливила је као Германикова сестра и Друзова супруга цементирала њихову везу.[5]

Наводна афера са СејаномУреди

Ливила је наводно започела љубавну аферу са префектом преторијанаца Сејаном, који је био нижега сталежа, али имао је високе амбиције. Сејан се није слагао са Ливилиним супругом Друзом Млађим, а мржња између њих двојице постала је још већа, када је Друз Млађи након једне препирке ударио Сејана.[6] Према Тациту, Светонију и Касије Диону Сејан је уз помоћ Ливиле отровао Друза Млађега 23. године. С друге стране део савремених историчара сумња у то, а посебно да је Ливила учествовала у тровању свога супруга.[7][8] Сејан се на тај корак одлучио, јер се бојао освете будућега цара. Сејан је Ливили обећавао брак.

Заручивање за СејанаУреди

Сејан је након Друзове смрти заиста настојао да се ожени Ливилом и тражио је 25. године од Тиберија одобрење за тај брак. Тиберије је одбио Сејанову молбу упозоривши Сејана на опасност од завидних људи, пошто је већ дотад заузимао изузетно висок положај за витеза.[9] Након Друзове смрти Ливила се надала да би браком са Сејаном могла да повећа изгледе да у конкуренцији са децом Агрипине Старије повећа вероватност за свога сина Тиберија Гемела да постане будући цар.[10] Агрипина Старија се прикључила групи римских сенатора, која се опирала растућем утицају и моћи преторијанскога перфекта Елија Сејана. Сејан је заједно са Ливилом подржавао династичке амбиције Ливилинога сина Тиберија Гемела, а противио се династичким амбицијама Агрипине Старије и њених синова. Сејан је искористио своју моћ преторијанскога префекта, па је дао да се заточи Агрипина Старија и њени синови, сем Калигуле, који се склонио код Тиберија на Капри. Током 31. године Сејан је делио трибунску власт са Тиберијем.[11] Коначно је заручио Ливилу, добивши изгледа Тиберијеву дозволу.

Сејанов пад и оптужбе против ЛивилеУреди

Међутим током 31. године уследио је Сејанов пад. Антонија Млађа је упозорила Тиберија о Сејановој завери. Према Касије Диону када је Тиберије чуо колику је моћ Сејан узурпирао у Риму одмах је подузео кораке да га смени. Након Сејановога погубљења маса је линчовала Сејанове саучеснике. Погубљена су и Сејанова деца са његовом бившом женом Апикатом. Апиката је чула за судбину деце и извршила је самоубојство, али пре тога упутила је писмо Тиберију оптуживши Сејана и Ливилу да су отровали Друза Млађега.[12]Ливилин доктор Еудем је након испитивања под мукама потврдио Аликатине наводе.

Смрт Уреди

Ливила је умрла кратко време након тих оптужби.[13] Или се сама убила или су је погубили. Према једној од верзија Касије Диона Тиберије ју је предао њеној мајци Антонији Млађој, која ју је закључала у соби, где је умрла од глади.[14] Током 32. пре Христа сенат је издао декрет, да се уклоне њене статуе и избрише и сећање на њу ( Damnatio memoriae ). [15]

ЛитератураУреди

  • Корнелије Тацит, Анали, превод Љиљане Црепајац, Тема, Београд 2006
  • Касије Дион
  • Светоније
  • Гај СветонијеТранквил, Дванаест римских царева, превод Николе Шопа, Дерета, Београд 2001
  • Levick, Barbara (1999). Tiberius the Politician. Routledge. ISBN 0415217539
  • Barrett, Anthony A., Agrippina: Sex, Power and Politics in the Early Roman Empire, Yale University Press, New Haven, 1996, ISBN 0203012356
  • Seager, Robin , Tiberius, Blackwell Publishing (2005), ISBN 1405115297

РеференцеУреди

  1. Seager стр. 227
  2. Levick стр. 127
  3. Тацит 4.3
  4. Тацит 2.43
  5. Barrett стр. 28
  6. Тацит 4.3
  7. Seager стр. 227
  8. Levick стр. 127
  9. Тацит 4.40
  10. Levick стр. 127
  11. Светоније Тиберије 65
  12. Касије Дион 58.11
  13. Касије Дион 58.11
  14. Касије Дион 58.11
  15. Тацит 6.2

Напомена: