FANDOM

220px-Cleopatra-III-at-Kom-Ombo.jpg

Клеопатра III

Клеопатра III (160/155—101. пре Христа) је краљица хеленистичкога Египта из династије Птолемејида. Удала се 141/140 пре Христа за свога стрица Птолемеја VIII Фискона, који је истовремено био ожењен и са њеном мајком па су њих две биле заједничке краљице. На двору је тињао сукоб, који је 132/1 пре Христа довео до грађанскога рата, током кога је њена мајка Клеопатра II протерала њу и Птолемеја VIII из Египта, али вратили су се на власт након неколико година. Након Фисконове смрти 116. пре Христа владала је као саваладар најпре са старијим сином Птолемејем IX Латиром, а када јој је син отказао послушност владала је заједно са млађим сином Птолемејем X Александром и ратовала је против страијега сина. Цело време била је моћнија од својих синова.

Удаја за Птолемеја VIII Уреди

Рођена је између 160 и 155. пре Христа као ћерка египатскога краља Птолемеја VI Филометора и Клеопатре II. Након смрти њеног оца 145. пре Христа њена мајка Клеопатра II удала се за свога брата Птолемеја VIII Фискона. Птолемеј VIII Фискон је био истовремено и стриц и ујак Клеопатре III. Фискон је завео своју синовицу и оженио се са њом 141/140 пре Христа, али ипак се није растао од Клеопатре II.[1] Десио се преседан и Египат је имао две краљице. Један од могућих разлога је био тај што је Фискон имао само једнога сина, а Клеопатра II је имала већ преко 40 година.

Грађански рат Уреди

Тензија између две краљице тињала је десет година, а онда је дошло до нереда и грађанскога рата у Египту. Народ у Александрији се 132/131 пре Христа побунио против Птолемеја VIII Фискона и потпалио је краљевску палату.[2] Због тога је Птолемеј VIII био присиљен да напусти Египат и оде на Кипар.[3] Са њим је отишла и Клеопатра III, а њена мајка Клеопатра II почела је тада да самостално влада Египтом. Међутим након неколико година ситуација се променила, па је Птолемеј VIII Фискон заједно са Клеопатром III потпуно преузео власт, а Клеопатра II је морала да бежи у Селеукидско царство код свога зета.

Период помирења Уреди

Клеопатра II се 124. пре Христа вратила у Египат, где се помирила са Птолемејем VIII Фисконом и са својом ћерком Клеопатром III.[4] Птолемеј VIII Фискон умро је 116. пре Христа, а нешто касније умрла је и Клеопатра II Клеопатра III је са Птолемејем VIII Фисконом имала следећу децу:

Период власти Птолемеј IX Уреди

Фискон је тестаментом одредио да Клеопатра III влада заједно са једним од два сина.[5] Било је то неуобичајено да власт не прелази на најстаријега сина, а заправо значи да је Фискон дао превелику власт Клеопатри. Клеопатра III је желела да влада млађи син Птолемеј X Александар, јер је са њим лакше могла владати, али Клеопатра II и грађани Александрије тражили су да влада Птолемеј IX Латир, па је тако и учињено.[6] [7] Формирана је трипартитна власт Клеопатре II, Клеопатре III и Птолемеја IX Латира, али Клеопатра II није након тога живела ни годину дана. Међутим Клеопатра III је онда тражила од свога старијега сина Птолемеја IX Латира да се разведе од своје сестре и жене Клеопатре IV и да се ожени са својом другом сестром Клеопатром V Селеном.[8] Изгледа да је то Клеопатра III захтевала јер је лакше могла да влада са Клеопатром V Селеном. Клеопатра IV је побегла у Сирију, где се удала за Антиоха IX Кизичкога. Птолемеј X Александар је за то време управљао Кипром. Киренаика је дата на управу Птолемеју Апиону, ванбрачном сину Птолемеја VIII Фискона. Нема довољно података о томе раздобљу, али постоје подаци да је Птолемеј X накратко 110-109 пре Христа заменио брата као сувладар са мајком и поново у марту 108. пре Христа. Птолемеј IX Латир је 109/108 пре Христа противно жељи своје мајке помагао Антиоха IX Кизичкога са 6.000 војника у походу против јеврејскога првосвештеника Хиркана I.[9] То је био један од разлога зашто га је мајка лишила трона и трон дала млађем сину.

Владавина Птолемеја X Уреди

Клеопатра је подбунила народ против Птолемеја IX Латира оптужујући га да је покушао да је убије, па га је истерала 107. пре Христа на Кипар.[10][11] Одузела му је и жену Клеопатру V Селену, са којом је имао двоје деце и онда је позвала млађега сина Птолемеја X Александра, са којим је отада заједно владала.[12] Није јој било довољно што је отерала Птолемеја IX Латира на Кипар, него је послала војску на Кипар и отерала га одатле.[13] Птолемеј IX је побегао у Селеукију Пјерију, па се онда вратио и учврстио на Кипру. Клеопатра III је слала војску против њега, али изгледа да војска није била вољна да се бори против њега, тако да се Клеопатра морала помирити са чињеницом да не може да га више истера са Кипра.

Борбе против Птолемеја IX у СиријиУреди

Сукоб између Клеопатре и Птолемеја IX преселио се у Сирију. Умањено селеукидско царство је било додатно подељено и ослабљено сукобом Антиоха VIII Грипа и Антиоха IX Кизичкога. Тај сукоб искористили су јеврејски краљеви. Грчки и филистински градови на обали једва су одржавали независност приклањајући се час једном, час другом селеукидском владару. Пошто се Клеопатра бојала да би Птолемеј IX Латир могао да поврати египатски трон уз помоћ Антиоха IX Кизичкога она је одлучила да подржи Антиоха VIII Грипа шаљући му Клеопатру V Селену за жену.[14] Јеврејски краљ Александар Јанеј је угрожавао Птолемајиду и Газу, којима је у помоћ стигао Птолемеј IX Латир са својом војском са Кипра.[15] Птолемеј IX је тада заузео Птолемаиду, Газу и прегазио велики део Јудеје, што је узнемирило Клеопатру III, која је знала да може да очекује инвазију на Египат из правца Палестине.[16] Клеопатра III је одмах са великом флотом и копненом војском кренула у рат против Птолемеја IX.[17] На челу њене војске са којом је ушла у Палестину била су чак два јеврејска генерала.[18] Ипак плашећи се могућега исхода рата послала је своју ризницу, унуке и тестамент на острво Кос.[19] Птолемеја X Александра послала је са флотом на Феникују, а када се Феникија побунила опседала је Птолемаиду.[20] Птолемеј IX Латир је онда кренуо на Египат, али како је био заустављен на улазу у Египат Клеопатра је за њим послала део војске и натерала да се повуче.[21] Након тога заузела је и Птолемаиду. Оформила је савез са Јеврејима. Птолемеј IX Латир се повукао на Кипар, а Клеопатра у Египат. Клеопатра III је умрла 101. пре Христа, недуго након рата у Палестини. Према Јустину убио ју је син Птолемеј X Александар.[22]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Јустин 38.8
  2. Ливије Периохе 59
  3. Ливије Периохе 59
  4. Грин стр. 541
  5. Јустин 39.2
  6. Јустин 39.2
  7. Паусаније 1.9.1
  8. Јустин 39.3
  9. Јевр. Старине 13.278
  10. Јустин 39.4
  11. Паусаније 1.9.2
  12. Јустин 39.4
  13. Јустин 39.4
  14. Јустин 39.4
  15. Јевр. Старине 13.324-329
  16. Јевр. Старине 13.340-348
  17. Јевр. Старине 13.349
  18. Јевр. Старине 13.349
  19. Јевр. Старине 13.349
  20. Јевр. Старине 13.350
  21. Јевр. Старине 13.352
  22. Јустин 39.4