FANDOM

За остале особе истога имена погледајте Квинт Цецилије Метел (вишезначна одредница)

Квинт Цецилије Метел Македонац (лат. Quintus Caecilius Metellus Macedonicus, око 210. пре Хр—115. пре Хр) је био римски војсковођа и политичар. Победио је узурпатора 148. пре Христа Андриска у Четвртом македонском рату.

Ahajski rat

Ахајски рат 146. пре Христа

Победа у Четвртом македонском рату Уреди

Учествовао је у Трећем македонском рату 168. пре Христа у војсци Луција Емилија Паула Македонца. Заједно са Луцијем Лентулом и Квинтом Фабијем Максимом Емилијаном отишао је у Рим да први објави победу над Персејем у бици код Пидне.[1] Изабран је 148. пре Христа за претора Македоније. Пре тога Андриск се прогласио за краља Македоније представљајући се као Персејев син. Победио је 149. пре Христа у две битке римскога претора Публија Јувенција. То је означило почетак Четвртога македонскога рата. Међутим Квинт Цецилије Метел победио је Адриска 148. пре Христа у Другој бици код Пидне. Македонија је због тога пораза постала римска провинција. Због те победе добио је надимак Македонац.

Ахајски рат Уреди

Остао је у Грчкој и током 147. и 146. пре Христа. Када је окончао рат са Андриском окренуо се рату са Ахајцима, који нису хтели да послушају римски налог, да допусте Спарти и Коринту да напусте Ахајски савез. Одбили су да саслушају римске предлоге, па је започео римски рат са Ахајцима. Настојао је да оконча рат пре доласка новога конзула Луција Мумија Ахаика. Послао је Ахајцима поруку да ослободе Спарту из савеза, па се могу надати мировном споразуму. Сијући лажну наду у мир са војском је кренуо из Македоније и преко Тесалије.[2] Критолај се није обазирао на мировну понуду, него је почео да опседа Хераклеју, која је одбијала да приступи Ахајском савезу.[3] На вести о доласку Метела Критолај је напустио Хераклеју и побегао је до Скарфеје у Локриди.[4] Почетком 146. пре Христа Метел је је у бици код Скарфеје победио ахајску и тебанску војску, којом је командовао Критолај.[5] Након тога победио је крај Херонеје и аркадијску војску под командом Дијеја. Нови ахајски стратег Дијеј наредио је да се сва ахајска војска окупи у Коринту.[6] Осим тога послао је 4.000 ахајских војника под командом Алкамена у Мегару, да би ту спречавао продор римске војске према Пелопонезу.[7] Међутим чим се Метел са римском војском појавио крај Мегаре Алкамен се са Ахајцима повукао према Коринту, а Мегара се предала. Међутим није окончао рат пре доласка Луција Мумија Ахаика. По повратку у Рим Метелу је изгласан тријумф због победе над Андриском.

Нумантински рат Уреди

Иако је био довољно славан због победе у Четвртом македонском рату ипак се два пута неуспешно кандидовао за конзула. Конзул је постао тек 143. пре Христа заједно са Апијем Клаудијем Пулхером. Као провинцију добио је Ближу Хиспанију, где се водио рат са Келтиберима, тј са Аревацима и Нумантинцима, које је Виријат раније подбунио. [8] Метел је изненада за време жетве напао и покорио Ареваке.[9] Након тога остала су још два значајна добро утврђена града: Терманциа и Нуманциа. Остао је као проконзул у Хиспанији и током 142. пре Христа. Метел је свом наследнику Квинту Помпеју Аулу предао 141. пре Христа добро извежбану и спремну војску од 30.000 пешака и 2.000 коњаника.[10] За време боравка у Хиспанији био је изузетно строг и одржавао је веома висок ниво војне дисциплине.

Цензура и сукоб са Лабеоном Уреди

Изабран је за цензора 131. пре Христа заједно са Квинтом Помпејем Аулом.[11] По први пут оба цензора су била из реда плебејаца. Метел је предложио да сваки да сваки Римљанин треба да се жени, са циљем да се повећава становништво Рима.[12] За време цензуре избацио је из Сената Гаја Атинија Лабеона, који је касније као народни трибун наредио да се Квинт Цецилије Метел баци са Тарпејске стене.[13] Метела је спасила интервенција других народних трибуна.[14] Ипак Лабеон је Метела казнио додељујући његову имовину боговима.

Уметнички укус Уреди

Био је политички непријатељ Сципиона Африканца Емилијана, али никада приликом политичкога сукобљавања није губио из вида велике заслуге свога противника. Када је Сципион умро Метел је жалио за њим, па је својим синовима наредио да превезу Сципионово тело на кремирање. Метел је био славан по својој елоквенцији и уметничком укусу. Дао је да се изграде величанствени Портици и два храма посвећена Јупитеру и Јунони. Били су то први храмови од мермера у Риму. Испред храмова поставио је чувену Лисипову групу коњаника, који су пали у бици код Граника. Ту скулптуру је Лисип био направио по наруџби Александра Великога, а Метел је након победе над Андриском скулптуру однео у Рим. Умро је 116/115 пре Христа.

Деца Уреди

Имао је четири сина и две ћерке. Његови синови су:

Једна његова ћерка била је удана за П. К. Сципиона Насику Серапиона, а друга за Гаја Сервилија Ватија.

Претходи:
Луције Аурелије Кота и Сервије Сулпиције Галба
Конзул Римске Републике
заједно са Апијем Клаудијем Пулхером
143. пре Христа

Следи:
Луције Цецилије Метел Калв и Квинт Фабије Максим Сервилијан

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Ливије 44.45
  2. Паусанија 7.15.2
  3. Паусанија 7.15.3
  4. Паусанија 7.15.3
  5. Паусанија 7.15.4
  6. Полибије 38.15
  7. Паусанија 7.15.8
  8. Апијан Хисп. ратови 76
  9. Апијан Хисп. ратови 76
  10. Апијан Хисп. ратови 76
  11. Ливије Периохе 59
  12. Ливије Периохе 59
  13. Ливије Периохе 59
  14. Ливије Периохе 59

Напомена:

Gens Caecilia Metella family tree