FANDOM

705px-Cimbrians and Teutons invasions.svg

Сеоба Цимбра на југ и њихове битке са римском војском

Квинт Сервилије Цепион (лат. Quintus Servilius Caepio) је био римски војсковођа и политичар, који је заједно са Гнејем Малијем Максимом био поражен 105. пре Христа од Цимбра у бици код Араусија. Био је то један од најтежих пораза у римској историји. По повратку у Рим суђено му је због пораза и због пљачке огромне количине Толоскога злата, а након осуде отишао је у прогонство.

Конзул Уреди

Син је Квинта Сервилија Цепиона, који је био конзул 140. пре Христа. Био је изабран за претора 109. пре Христа, а као провинцију добио је Хиспанију Ултериор.[1] Због победа над Лузитанцима одобрен му је тријумф.[2] Изабран је за конзула 106. пре Христа заједно са Гајем Атилијем Сераном. Предложио је Сервилијев закон (Lex Servilia Caepionis) да сенатори поново имају право да буду судије, а то право било им је ускраћено Семпронијевим законом Гаја Граха.[3] Ипак многи сматрају да су и судије и витезови могли да суде. Неколико година касније Гај Сервилије Глауција је донео је нови закон, којим је судска надлежност поново враћена витезовима.

800px-Boums

Језеро Бум, једно од многих језера око Толуза, за које се сумња да крију уклето злато

Толоско злато Уреди

Пошто су Кимбри и Теутонци угрожавали Апенинско полуострво Цепион је као конзул 106. пре Христа као провинцију добио Нарбонску Галију. Германско племе Кимбра је због непознатих разлога, а могуће због климатских промена, напустило око 120—115 пре Христа своје територије на Јитланду и јужној Скандинавији и кренули су на југ. Победили су неколико римских војски. Галско племе Тектосага искористило је прилику, па се очекујући помоћ Кимбра побунило против Рима.[4] Цепион је са римском војском изненада ноћу заузео њихов главни град Толосу (Тулуз) и опљачкао огромно благо, које се ту налазило. [5][6] Према Страбону налазило 15.000 таланата што сребра, што злата.[7] То злато су Гали раније покрали приликом галске инвазије Грчке. Наводно се радило о уклетом благу, пошто је покрадено из грчкога храма у Делфима. Међутим приликом транспорта блага према Риму највећи део блага је покраден,[8] због чега ће Цепиона касније у Риму позвати на одговорност.

Битка код Араусија Уреди

Квинт Сервилије Цепион се и током 105. пре Христа задржао у Нарбонској Галији као проконзул. Међутим није био у добрим односима са другим римским командантом конзулом Гнејем Малијем Максимом. Када су Кимбри победили Марка Аурелија Скаура тада је Малије тражио од Цепиона да удруже војске, али Цепион је одбио.[9] Сенат је тражио од Цепиона да се заједно са Малијем договара о заједничкој акцији, али њихов састанак окончавао би се без договора.[10] Ипак бојао се да би Гнеј Малије могао да оствари неки успех, па је ишао за њим, али нису логоровали на истом месту, нити су правили заједнички план акције.[11] Пре битке са Кимбрима Цепион је своју војску распоредио између Кимбра и Малија, са циљем да он стекне славу први започевши битку. У бици код Араусија 6. октобра 105. пре Христа[12] Кимбри су победили римску војску.[13] Био је то један од најкатастрофалнијих пораза у римској историји. Погинуло је 80.000 римских и 40.000 савезничких војника.[14]

Осуђен и прогнанУреди

Цепион је преживео битку, али био је лишен империја. Народни трибун Гај Норбан је оптужио Квинта Сервилија Цепиона да је одговоран за велики пораз римске војске у бици код Араусија у рату са Цимбрима 105. пре Христа.[15] Поред тога оптужио га је да је одговоран за крађу велике количине злата, која је транспортована из храма у Толоси. Два народна трибуна покушала су да ветом спрече Норбанову оптужбу, али настао је неред и два народна трибуна су изгурана са скупштине.[16] Другом приликом судило се Цепиону за злато. Успостављен је и специјални трибунал, који је требао да испита како је нестало злато из Толосе.[17] Цепион је био притворен, осуђен на смрт, али онда ослобођен интервенцијом једнога народнога трибуна.[18] Конфискована му је сва имовина.[19] Био је осуђен и отишао је у прогонство у Смирну.

Претходи:
Луције Касије Лонгин и Гај Марије
Конзул Римске Републике
заједно са Гајем Атилијем Сераном
106. пре Христа

Следи:
Гнеј Малије Максим и Публије Рутилије Руф

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Бренан стр.584
  2. Еутропије 4.27
  3. Тацит 12.60
  4. Касије Дион Фрагм.90
  5. Јустин 32.3
  6. Касије Дион Фрагм.90
  7. Страбон 4.13
  8. Касије Дион Фрагм.90
  9. Лицинијан 33
  10. Лицинијан 33
  11. Касије Дион Фрагм.91
  12. Лицинијан 33
  13. Ливије Периохе 67
  14. Ливије Периохе 67
  15. Сегер стр. 11
  16. Линтот стр. 93
  17. Линтот стр. 93
  18. Линтот стр. 93
  19. Ливије Периохе 67

Напомена: