FANDOM

Квинт Помпеј Аул је био римски војсковођа и политичар. Као конзул 141. пре Христа неуспешно је водио Нумантински рат. Због сталних пораза тајним договором са Нумантинцима и без знања Сената постигао је мировни споразум, који је Сенат касније поништио.

800px-NUMANTIA1

Рушевине Нуманције

Обманом постаје конзул Уреди

Отац му је био Аул Помпеј, нискога порекла. Међутим не зна се ништа о његовој раној каријери, нити о начину на који је први пут ушао у јавни живот. Пошто је Цицерон о њему говорио као о оратору, изгледа да је помоћу вештине оратора себи прокрчио пут јавном политичком деловању. Изабран је за конзула 141. пре Христа заједно са Гнејем Сервилијем Цепионом. На изборима противкандидат му је био Гај Лелије Сапијенс, кога је успео да обманом натера да одустане од кандидатуре. Квинт Помпеј је свога и Лелијева пријатеља Сципиона Емилијана Африканца уверио да он не намерава да се кандидује, а онда се јаком агитацијом домогао места конзула. Сципион је након тога раскинуо пријатељство са Помпејем.

Неуспешно опседање Нуманције Уреди

Помпеј је као провинцију добио Ближу Хиспанију. Од свога претходника Квинта Цецилија Метела Македонца добио је 141. пре Христа извежбану и спремну војску од 30.000 пешака и 2.000 коњаника.[1] У Хиспанији је од 143. пре Христа трајао Други нумантински рат, који је име добио по Нуманцији, која је била главно жариште побуне. Око Нуманције је губио дане без икаквога успеха, па је одлучио да нападне Терманцију, коју је сматрао лакшим циљем.[2] Током једнога дана био је поражен у неколико мањих окршаја, а током другога дана две војске су се бориле у регуларној бици, окончавши дан без победника.[3] Након тога кренуо је на још мањи град Малију, у којој је био гарнизон из Нуманције, али становништво је издало гарнизон и предало град. У Седантанији је победио једну пљачкашку банду, па се након тога поново посветио опсади Нуманције. Док је римска војска скретала реку Нумантинци су их напали, па су се Римљани повукли у логор, који су Нумантинци опколили.[4] Побили су много римских војника, који су били заузети снабдевањем и копањем опкопа.

Тајни мировни споразум са Нумантинцима Уреди

Помпеју су онда стигли саветници са новом војском, која је требала да замени стару војску, која је провела 6 година у служби. Нова војска је била неувежбана и недисциплинована. Квинт Помпеј је одлучио да зимује крај Нуманције не упуштајући се у битку. Нова војска није навикла на нову климу, воду и хладноћу без добре заштите, па су се многи прехладили, поразбољевали и умрли.[5] Нумантинци су успешно нападали војску која је одлазила по снабдевање, па је Квинт Помпеј након мноштва пораза напустио логор крај Нуманције и остатак зиме је провео у насељима.[6] Очекивао је да ће му на пролеће стићи смена. Међутим како се бојао да би могли да га због бројних пораза позову на одговорност тајно се обратио Нумантинцима, настојећи да се с њима договори о окончању рата.[7] Нумантинци су такође били исцрпљени ратовањем, па су пристали на Помпејев мировни споразум. Помпеј је од њих јавно тражио да се безусловно предају, а тајно је са њима договорио да ће само тражити таоце, заробљенике, дезертере и 30 таланата.[8]

Неуспешно се брани Уреди

Током 139. пре Христа стигао је нови конзул Марко Попилије Ленат.[9] Пошто Квинт Помпеј више није имао никакве одговорностии почео је да негира да је склопио мировни споразум са Нумантинцима. Међутим било је много присутних сведока, укључујући неколико сенатора, који су могли да посведоче о Помпејевом споразуму, па их је Марко Попилије послао у Рим.[10] Случај је завршио пред Сенатом, где је Квинт Помпеј неуспешно негирао своја недела. Међутим није кажњен. Сенат је само одлучио да се настави рат са Нумантинцима.[11]

Цензор Уреди

Иако је цело време био неуспешан у Хиспанији ипак није изгубио наклоност народа, тако да је 131. пре Христа изабран за цензора заједно са Квинтом Цецилијем Метелом Македонцем. По први пут су оба цензора била из реда плебејаца.

Претходи:
Луције Цецилије Метел Калв и Квинт Фабије Максим Сервилијан
Конзул Римске Републике
заједно са Гнејем Сервилијем Цепионом
141. пре Христа

Следи:
Гај Лелије Сапијенс и Квинт Сервилије Цепион

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Апијан Хисп. ратови 76
  2. Апијан Хисп. ратови 77
  3. Апијан Хисп. ратови 77
  4. Апијан Хисп. ратови 78
  5. Апијан Хисп. ратови 78
  6. Апијан Хисп. ратови 79
  7. Апијан Хисп. ратови 79
  8. Апијан Хисп. ратови 79
  9. Апијан Хисп. ратови 79
  10. Апијан Хисп. ратови 79
  11. Апијан Хисп. ратови 79

Напомена: