FANDOM

Имао је сина истога имена Квинт Лутације Катул, зван и Капитолин

Квинт Лутације Катул (лат. Quintus Lutatius Catulus, око 150—87 пре Христа) је био римски војсковођа и политичар. Био је конзул 102. пре Христа. Заслужан је заједно са Гајем Маријем за победу над Кимбрима 101. пре Христа у бици код Верцела. Стао је на страну Суле за време грађанскога рата 88-87 пре Христа. Када је Гај Марије преузео власт у Риму Катул је извршио самоубиство, јер је знао да га чека погубљење.

513px-Tiepolo Vercellae

Ђовани Батиста Тјеполо, Битка код Верцела

Конзул 102. пре Христа Уреди

Био је изабран за претора око 109. пре Христа. Три пута се неуспешно кандидовао за конзула, 106, 105 и 104. пре Христа. Коначно је изабран за конзула 102. пре Христа заједно са Гајем Маријем. Било је то у време када су Кимбри удружени са Теутонцима претили Риму. Гај Марије је прешао Алпе и дуж Роне је утврдио логор и изградио је велики канал.[1] Катул је са друге стране требао да брани алпске прелазе. Кимбри и Теутонци су поделили војску на два дела, па су Теутонци намеравали да прођу кроз Провансу и да следе обалу дуж Лигурскога залива. Кимбри су с друге стране намеравали да прођу кроз Норик (односно кроз Тирол) и да крену на планинске прелазе, који воде у Падску низију, односно према Катулу, који је био на прелазима.[2]

Повлачење испред КимбраУреди

Катул је морао да штити много планинских прелаза и због тога је поделио војску.[3] Пошто је војска била подељена на мање јединице одлучио је да одустане од те намере и да обрамбени појас успостави на реци Атисио (Адиђе) више у низији, где се утврдио на обе стране реке, а изградио је и мост да може да прискаче у помоћ онима, који би били нападнути.[4] Када су Кимбри преграђивањем реке угрозили мост римски војници су у паници напуштали свој главни логор.[5] Пошто Катул није могао да наговори војску да остане онда је он стао на њихово чело, да би умањио срамоту. Катул се са војском повлачио до реке По. Цела Транспаданска Галија је била изгубљена. У међувремени на другој страни Гај Марије је победио Кимбре у бици код Аква Секстија (данашњи Екс ан Прованс). Очекивало се да Гај Марије због тога прославља тријумф, али он је одлучио да се придружи Катулу.[6]

Победа над Кимбрима Уреди

Гај Марије је охрабрио Катула и његову војску, а истовремено је позвао и своју војску да дође у помоћ[7]. Када је дошла војска Гаја Марија поново су прешли реку По, али Кимбри нису одмах прихватили битку, пошто су очекивали долазак Теутонаца, не знајући да су они поражени.[8] Две стране су се припремиле за битку код Верцела, која се одиграла крајем јуна 101. пре Христа западно од данашњега Милана. Катул је имао 23.000 војника, које је распоредио у средини, а Гај Марије је имао 32.000 војника и распоредио их је на два крила.[9] Током битке дигла се велика прашина, па је војска Гаја Марија промашила непријатеља.[10] Пуни терет битке пао је на Катула, а у његовим редовима се борио и Сула. [11] Кимбри су били потпуно поражени. Гај Марије и Катул су заслужили тријумф.

Спор око заслуга за победу и пристрасност извора Уреди

У време битке Катул је био проконзул, а Гај Марије конзул. Плутарх је историјски извор о тим догађајима, али он пише да преноси оно што је написао Сула или Катул. Пошто је Сула био главни непријатељ Гаја Марија он је непоуздан као изузетно пристрасан извор. Код Плутарха се помиње да је међу војском након битке постојао спор ко је заслужан за победу.[12] Помиње се да је читав успех приписан Гају Марију због вишега ранга, иако су докази о победи били на страни Катула.[13] Наводи се да је Гај Марије ипак славио тријумф заједно са Катулом, настојећи се показати умереним.[14]

Подржава Сулу и оптимате Уреди

Гај Марије и Катул су постали велики противници. Катул је стао на страну оптимата и Суле приликом протеривања Гаја Марија и Луција Корнелија Цине из Рима. Гај Марије га је сматрао једним од најзаслужнијим за његово изгнанство.[15] Када су Гај Марије и Цина 87. пре Христа поново преузели контролу над Римом почели су да се свете својим политичким противницима. Катул је тражио од Гаја Марија да га поштеди, али Гај Марије је рекао да Катул мора да умре.[16] Катул се убио гушењем тако да се затворио у просторију, у којој је упалио угаљ.[17][18]

ПородицаУреди

Женио се три пута, а жене су му биле:

  • Домиција од Ахенобарба, која је била мајка Квинта Лутација Катула (Капитолина), који је био конзул 78. пре Христа
  • Сервилија од Цепиона, која је била мајка Лутације Хортенсије, која се удала за великога оратора Квинта Хортензија Хортала, конзула 69. пре Христа
  • Клаудија из непознате фамилије
Претходи:
Гај Марије и Луције Аурелије Орест
Конзул Римске Републике
заједно са Гајем Маријем
102. пре Христа

Следи:
Гај Марије и Маније Аквилије

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Плутарх Гај Марије 15
  2. Плутарх Гај Марије 15
  3. Плутарх Гај Марије 23
  4. Плутарх Гај Марије 23
  5. Плутарх Гај Марије 23
  6. Плутарх Гај Марије 24
  7. Плутарх Гај Марије 24
  8. Плутарх Гај Марије 24
  9. Плутарх Гај Марије 25
  10. Плутарх Гај Марије 26
  11. Плутарх Гај Марије 26
  12. Плутарх Гај Марије 27
  13. Плутарх Гај Марије 27
  14. Плутарх Гај Марије 25
  15. Апијан Грађ. ратови 1.74
  16. Плутарх Гај Марије 44
  17. Плутарх Гај Марије 44
  18. Апијан Грађ. ратови 1.74

Напомена: