FANDOM

593px-EmenesICoin

Еумен I је био први краљ Пергама из династије Аталида од 263. пре Христа до 241. пре Христа.

Наслеђује свога стрица Филетера Уреди

Син је од Еумена, чији брат Филетер је основао династију Аталида. Еуменов стриц Филетер био је еунух, па није ни могао имати потомака. Због тога је Еумена усвојио као сина, тј. као наследника. Еумен је 263. пре Христа наследио свога стрица као владар Пергама. Пергам је тада још увек био вазал Селеукидскога царства.

Пергам постаје краљевина 261. пре ХристаУреди

Пергам је био вазал Селеукида, али уживао је веома висок степен аутономије. Ипак након доласка на власт Еумен I се побунио.[1] Изгледа да га је охрабрио Птолемеј II Филаделф, који је тада ратовао са Селеукидима. Еумен I је заратио са Антиохом I Сотером и победио га је 261. пре Христа у бици крај Сарда.[2] Након ослобађања Пергама повећао је територију, коју је контролисао. Пергам као права краљевина постоји од 261. пре Христа, а Еумен је први краљ. Међутим још увек се није називао краљем.

Philetaerus

Кује властити новац Уреди

Успоставио је граничне карауле. Проширио је територију Пергама, која је раније обухватала само горњи ток реке Каикос. Еумен шири краљевину и на доњи ток реке Каикос, па на тај начин има излаз на море и луку Елеју. Поред тога јужни обронци планине Иде улазе у састав Пергама, а тај део је био богат дрвом и смолом.

Поред тога почео је да кује свој новац на коме више није било ликова селеукидскога владара. Филетер је ковао свој новац, али вазални положај се очитовао и на новцу, на коме се налазио лик Селеука. На Еуменовоме новцу је са друге стране лик Филетера.

Након што је Пергам постао независан није више за време Еуменове владавине било обнављања непријатељстава са Селеукидским царством. У то време Галаћани, тј. Гали насељени у Малој Азији пљачкали су околне територије. Пошто нису нападали Пергам изгледа да им је Еумен плаћао данак.[3]

Смрт Уреди

Не зна се да ли је имао деце. На једном натпису у граду Теспији помиње се Филетер, син од Еумена, па неки сматрају да се радило о Еуменовоме сину, који је умро пре 241. пре Христа. Еумен је усвојио свога рођака Атала I,[4] који наслеђује трон након Еуменове смрти 241. пре Христа.

Претходи:
Филетер
Владар Пергама
Еумен I
263–241 пре Христа

Следи:
Атал I

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Страбон 13.4.2
  2. Страбон 13.4.2
  3. Ливије 38.16
  4. Паусанија 1.8.1