FANDOM

Map of ancient Epirus and environs

Мапа Епира и околних територија

Еакида (грч. Aἰακίδης, до 313. пре Христа) је био краљ Епира од 331. пре Христа до 316. пре Христа и по други пут 313. пре Христа. Отац је краља Пира од Епира. Током Другога рата дијадоха борио се на страни Олимпијаде и Полиперхонта, а против Касандра.

Породица Уреди

Син је епирскога краља Арибе и Троаде.[1] Унук је епирскога краља Алкете I. Оженио се за Фтију, ћерку Менона из Фарсала и са њом је имао сина Пира од Епира и две ћерке Дејдамеју и Тројаду.[2] Његов отац Ариба био је стриц од Александра Молошкога и од Олимпијаде, мајке Александра Великога.

Постаје краљ након смрти Александра Молошкога Уреди

Еакидин отац Ариба склопио је споразум са македонским краљем Филипом II Македонским. Тај савез Епира и Македоније учвршћен је дипломатским браком Олимпијаде и Филипа. Олимпијада је постала македонска краљица, а Александар Молошки је још као млад дошао је на двор Филипа II Македонског. Филип је напао Молосију, свргнуо је Арибу и Александра Молошког је поставио за краља Епира. Ариба је тада побегао у Атину. Када је Александар Молошки погинуо у Италији 331. пре Христа[3] тада је Еакида постао краљ Епира.

Помаже Олимпијади да се обрачуна са Касандром Уреди

Полиперхон је након неуспешнога рата са Касандром морао да се повуче. После тога тражио од Олимпијаде да се врати у Македонију у пратњи краља Епира Еакида.[4] Еуридика (супруга Филипа III Аридеја ) је због Олимпијадинога повратка у име свога супруга прогласила Касандра регентом.[5] Полиперхон је сакупио војску уз помоћ Еакиде и кренуо је 317. пре Христа да се обрачуна са Еуридиком, која се налазила у Евији и Македонији.[6] Касандар се тада налазио на југу Грчке. Македонска војска је због угледа Олимпијаде, као мајке Александра Великога , напустила Еуридику, па је Олимпијада тада заробила и погубила Еуридику, краља Филипа III Аридеја и око 100 Касандрових пријатеља. Када је Касандар чуо за убојство својих пријатеља и једнога брата кренуо је према Македонији да се освети.

Народ га протерује из Епира Уреди

Већина Полиперхонове војске прешла је код Касандра,[7] што му је омогућило да лако дође до Македоније и да започне опсаду Олимпијаде, која се склонила у Пидну са Роксаном и Александровим сином.[8] Олимпијада је очекивала помоћ од Еакиде. Касандар је сазнао да се Еакида спрема да помогне Олимпијади, па је због тога наредио да се заузму сви излази из Епира.[9] Епирци нису кренули добровољно у Македонију, па је у Еакидином логору избила побуна. Након тога кренуо је само са онима, који су то желели. Међутим они Епирци, који су се вратили дигли су устанак у краљеву одсуству 316. пре Христа, протерали Еакида и склопили савез са Касандром.[10] У Епиру су побијени Еакидини пријатељи.[11] Тражили су и малога Пира, који је тада имао две године. Илирски краљ Глаукија је примио малога Пира код себе.[12]

Поновни повратак на власт и смртУреди

Епирци су постали незадовољни са македонском влашћу, па су 313. пре Христа поново позвали Еакиду да преузме власт.[13] Касандар је одмах послао једну војску на њега, не чекајући да се епирска војска удружи са Етолцима. Македонска војска је победила у првој бици и заробила је многе Еакидине главне пријатеље. Еакида је након пораза удружио своју војску са етолском, али македонска војска је поново победила.[14] У тој другој бици Еакида је погинуо.[15] Према другој верзији рањен је у бици, а преминуо је кратко након битке.[16] Власт је преузео Алкета II.[17] Еакидин син Пир је 307. пре Христа поново преузео власт.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Плутарх Пир 1
  2. Плутарх Пир 1
  3. Ливије 8.24
  4. Јустин 14.5
  5. Јустин 14.5
  6. Диодор 19.11
  7. Диодор 19.36
  8. Диодор 19.36
  9. Диодор 19.36
  10. Диодор 19.36
  11. Плутарх Пир 2
  12. Плутарх Пир 3
  13. Диодор 19.74
  14. Диодор 19.74
  15. Диодор 19.74
  16. Heckel стр.5
  17. Heckel стр.5