FANDOM

Spartan officer

Бронзана фигура Спартанца

Доријеј (умро 510. пре Христа) је био принц из краљевске линије Агијада. Предводио је два неуспешна покушаја успостављања спартанских колонија.

Порекло Уреди

Отац му је био Анаксандрида II из краљевске линије Агијада. Прва Анаксандридина жена била је нероткиња, па су ефори и сенатори натерали Анаксандриду да се ожени и другом женом. Анаксандридина друга жена је родила Клеомена I, а након тога је и прва жена почела да рађа па је родила Доријеја, Леониду I и Клеомброта.[1] Када је након Анаксандридове смрти Клеомен био изабран за краља, Доријеј се осећао повређеним, јер је био способнији од свога брата.[2]

Оснивање колоније у северној Африци Уреди

Доријеј није хтео да призна Клеомена I за краља. Од Спартанаца је тражио да му дају људе да оде да оснује колонију.[3] Основао је колонију 515/514. пре Христа у северној Африци у Либији на реци Кинип, али након три године протерали су га Либијци и Картагињани, па се он са преживелима вратио на Пелопонез.[4]

Оснивање колоније на СицилијиУреди

Након тога Доријеј је са истом флотом са којом је кренуо у оснивање прве колоније кренуо 510. пре Христа на Сицилију да оснује колонију Хераклеју.[5] Током њихова насељавања водио се рат између Кротона и Сибарићана. По Сибарићанској верзији приче Кротонци су се појали напада Сибариде, па су тражили помоћ од Доријеја. Уз помоћ Доријеја заузели су Сибариду. По Кротоњанској верзији приче Доријеј није учествовао у походу на Сибариду.

Рат против Картагињана и СегестеУреди

Са Доријејем су дошли и други истакнути Спартанци. Сегеста и Картагињани су склопили савез, победили су спартанске колонисте и побили су већину. Тада је погинуо и Доријеј. Преживеле Спартанце је предводио Еурилеонт. Они су заузели Селинунтову колонију Миноју и помогли Селинунћанима да се реше тиранина Питагоре. Међутим када је Еурилеонт покушао да влада као тиранин Селинунћани су га убили.

ЛитератураУреди

  • Херодотова историја, превод Милана Арсенића, Матице српске Нови Сад 1988, ISBN 86-363-0037-1

РеференцеУреди

  1. Херодот, 5.41
  2. Херодот, 5.42
  3. Херодот, 5.42
  4. Херодот, 5.42
  5. Херодот, 5.43