FANDOM

611px-Tryphon coin

Диодот Трифон (грч. Διόδοτος Τρύφων) је био краљ Селеукидскога царства од 142. пре Христа до 138. пре Христа. Након смрти Александра Бала представљао се као заштитник његовога сина Антиоха VI Дионисија, па је као регент владао половином царства од 145. пре Христа до 142. пре Христа. Тражио је и добио подршку Јонатана Макавеја, али касније га је заробио и погубио. Антиох VII Сидет победио га је 138. пре Христа.

У служби Александра Бала Уреди

Његово право име је Диодот, а потиче из Касијане крај Апамеје у Сирији. Заједно са Хијераксом био је један од главних сарадника Александра Бала. Како је Хијеракс потицао из Египта изгледа да га је поставио Птолемеј VI Филометор, са циљем да контролише Александра. Када је Деметрије II Никатор кренуо са војском да поврати трон, Птолемеј VI је кренуо да помогне своме зету Александру Балу, али нешто касније се свадио са Александром и отказао му је подршку. Почео је да подржава Деметрија II Никатора. Када је Птолемеј дошао до Сирије Диодот и Хијеракс побунили су 145. пре Христа становништво Антиохије против Александра Бала и примили су Птолемеја.[1] Птолемеју су понудили круну, али он се задовољио са Коиле-Сиријом, препуштајући трон Деметрију II Никатору. Александар Бала је кратко након пораза у бици био убијен, али успео је да сина Антиоха VI склони код Арапа.[2] [3]

Деломична контрола Селеукидскога царства Уреди

Нови селеукидски краљ Деметрије II Никатор је успоставио мир, па је одлучио да више не плаћа најамнике, који су му помогли да се домогне трона.[4] Најамници су били бесни на њега јер је раскинуо са праксом да се најамници плаћају и током мира, па је Диодот Трифон искористио новонастало незадовољство.[5] Трифон је отишао код Арапа, који су чували Антиоха VI, сина Александра Бала.[6] Малолетно дете је узео са намером да уз помоћ њега преузме контролу над селеукидским троном. Диодот је успео да заузме унутрашњу Сирију, тј. Антиохију и Апамеју, али није успевао да напредује даље и никад није заузео ни Вавилонију, а ни Киликију, које су остале под контролом Деметрија II Никатора.[7] Није успео ни да од Рима да добије признање.

Политика према ЈудејиУреди

Диодот Трифон и Антиох VI потврдили су Јонатану Макавеју сва раније стечена права у Јудеји, а осим тога именовали су његовога брата Симона Тасија стратегом Палестине.[8][9] Диодот Трифон је био забринут јер је Јонатан превише ојачао. Са војском је кренуо у Јудеју, а Јонатана је звао на договор и наговорио га је да распусти своју војску обећавајући му Птолемаиду и друге луке.[10] На превару га је заробио 143. пре Христа у Птолемаиди и побио војску, која га је пратила.[11] Користећи Јонатана као таоца Трифон је тражио разне уступке од Симона Тасија. Тражио је да плати 100 таланата и да преда два сина као таоце.[12] Међутим и након предаје новца Трифон је дао да се погуби Јонатан.

Проглашава се краљем 142. пре Христа Уреди

Током 142. пре Христа Диодот се прогласио за краља под именом Трифон. Формално је свргао Антиоха VI Дионисија. Оптуживали су га да је он отровао дете, да би сам владао као краљ. Деметрије II Никатор је владао другом половином Селеукидскога царства, а 139. пре Христа кренуо је у поход против Парћана. Када су га Парћани заробили заменио га је млађи брат Антиох VII Сидет, који се онда оженио Клеопатром Теом.

ПогибијаУреди

Антиох VII Сидет је уживао много већу подршку него његов брат и успео је да победи Трифона и након тога заузме горњу Сирију.[13] Трифон је побегао у утврђени Дор на палестинској обали, где га је опседао Антиох уз помоћ Јевреја под командом Симона Макавеја.[14] Трифон је након тога побегао у свој родни град Апамију, коју су непријатељи заузели након опсаде. Трифона су заробили и убили.[15]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Диодор 32.9ц
  2. Диодор 32.9д
  3. Јевр. Старине 13.118
  4. Јевр. Старине 13.129
  5. Јевр. Старине 13.131
  6. Јевр. Старине 13.131
  7. Јевр. Старине 13.144
  8. Јевр. Старине 13.146-147
  9. Макавеји 1.11.57-59
  10. Макавеји 1.12.45
  11. Макавеји 1.12.48
  12. Макавеји 1.13.16
  13. Јевр. Старине 13.223
  14. Јевр. Старине 13.223
  15. Јевр. Старине 13.224