FANDOM

450px-Alexandria18.jpg

Деметрије Фалеронски, статуа на улазу у библиотеку Александрину, модерну верзију античке библиотеке

Деметрије Фалеронски или Деметрије из Фалерона (грч. Δημήτριος Φαληρεύς,око 350—280. пре Христа) је био атински државник, оратор и филозоф. Касандар га је поставио да влада Атином. Атином је владао десет година (317—307. пре Христа) и тада је увео значајне законске реформе, а у исто време у Атини је задржао олигархијску власт привржену Касандру. Политички непријатељи су га истерали 307. пре Христа из Атине. У прво време живео је у Теби, а од 297. пре Христа живи код Птолемеја Сотера у Александрији. Заједно са Птолемејем основао је Александријску библиотеку.

Рани живот Уреди

Рођен је у Фалеруму око 350. пре Христа. Отац Фанострат није имао ни положај ни имање. Образовао се у Теофрастовој школи[1] заједно са песником Менадером. Политичку каријеру започео је око 325. пре Христа, у време спора око Харпала и његовога новца.[2] Стекао је велики углед због ораторскога талента. Припадао је проолигархијској Фокионовој странци. Деметрије је деловао у духу државника. Када Ксенократ око 322. пре Христа није могао да плати нови порез на метеке (стране држављане) тада га је Деметрије спасао, пошто је откупио његов дуг и платио његов порез.

Влада Атином (317-307. пре Христа) Уреди

Након Фокионове смрти Касандар је 317. пре Христа поставио Деметрија Фалеронскога на чело Атине. Владао је Атином десет година од 317. до 307. пре Христа. Спроводио је значајне законске реформе. За време његове власти изграђено је много нових зграда, а Атина је финансијски ојачала.[3] Атињани су у време олигархијске власти истакли поштовање према њему на много начина, али све је то након силаска са власти било повучено. У Атини је било подигнуто 360 статуа Деметрију Фалеронском у част.[4] Међутим био је омрзнут код нижих друштвених слојева и код продемократских политичких фракција. Сматрали су да је он промакедонска марионета, која влада Атином. За време каснијега периода његове управе Атином почео је да претерује у много чему. Потрошио је 1200 таланата на вечере, ручкове и на љубавнице.

Бег из Атине Уреди

Остао је на власти све до 307. пре Христа, када је Деметрије Полиоркет заузео Атину. Деметрије Фалеронски је тада морао да бежи из Атине. Најпре је отишао у Тебу. Деметријеви политички непријатељи су након његовога одласка из Атине изгласали смртну казну у одсутности. Тада су му уништили готово све статуе.[5] Само једна је остала читава.

У Египту Уреди

Након Касандрове смрти 297. пре Христа отишао је у Александрију код Птолемеја Сотера. Био је Птолемејев саветник. Птолемеј Сотер му је поверио ревизију египатских закона. У Египту се углавном посветио кљижевном стваралаштву. Према Страбону Деметрије Фалеронски је потакао стварање Александријске библиотеке. Птолемеј је обезбедио Деметрију Фалеронском велика средства да би прикупио књиге за Александријску библиотеку, која је постала највећа библиотека античкога света.

Птолемеј Сотер је имао два сина као могуће наследнике. Птолемеј Кераун (Гром) је био син са Еуридиком, а Птолемеј II Филаделф је био млађи са Береником. Деметрије Фалеронски је саветовао да наследник буде Птолемеј Кераун, али Птолемеј Сотер је одабрао млађега Птолемеја II Филаделфа, који се касније осветио Деметрију Фалеронскоме. Када је на власт дошап Птолемеј II Филаделф Деметрије је протеран у Горњи Египат. Ту је умро од уједа змије. Није јасно да ли је то био несретан случај, самоубојство или убојство.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Диоген, Деметрије 1
  2. Диоген, Деметрије 2
  3. Диоген, Деметрије 2
  4. Диоген, Деметрије 2
  5. Диоген, Деметрије 8

Напомена: