FANDOM

Гај Валерије Флак (лат. Gaius Valerius Flaccus) је био римски војсковођа и политичар периода касне Републике. Био је конзул 93. пре Христа. За време грађанскога рата контролисао је Галију и Хиспанију, али био је подједнако дистанциран и од оптимата и од популара. По повратку у Рим 81. пре Христа изгласан му је тријумф.

Flaccus imperator denarius.jpg

Денариус, који је Флак ковао 82. пре Христа у Масилији

Претор Уреди

Изабран је за урбанога претора негде пре 95. пре Христа, а највероватније 96. пре Христа.[1] Као претор доделио је многима римско грађанство, стварајући на тај начин клијентелу за себе. После тога служио је у римској провинцији Азији око 95. пре Христа као проконзул.[2] У истој провинцији служио је 92-90. пре Христа његов брат Луције Валерије Флак. Браћа су била именована за патроне града Колофона у Лидији. Били су први римски претори, који су били проглашени покровитељима слободнога града, а та пракса постала је уобичајена 30-так година касније.

Конзул и рат у ХиспанијиУреди

Изгледа да се Гај Валерије Флак 94. пре Христа кандидовао за конзула, али изгубио је од Гаја Целија Калда. Поново се кандидовао током следеће године и изабран је 93. пре Христа за конзула[3] заједно са Марком Херенијем. Пре окончања мандата конзула отишао је у Хиспанију, где је преузео дужност од Тита Дидија као проконзул. У Хиспанији је тада у току била велика побуна међу Келтиберима. Побуна је избила због изузетне суровости Тита Дигија и подмукле преваре према Келтиберима.[4] Тит Дигије је Келтиберима обећао земљу и позвао их да им подели обећану земљу, а када су се Келтибери појавили онда је побио све који су дошли, заједно са женама и децом.[5] Након тога уследила је побуна Келтибера, а Флак је онда побио 20.000 Келтибера да би успоставио ред.[6] У Белгиди су Келтибери били спремни на устанак, а кад је њихов сенат оклевао побили су сенаторе. Гај Валерије Флак је казнио кривце и угушио је побуну у у Белгиди.[7]

Дуго управљање Галијом и Хиспанијом Уреди

Гај Флак је остао у Хиспанији дуже од било кога другога римскога магистрата, а изгледа да је поред Хиспаније Цитериор имао надлежност и над Хиспанијом Ултериор. Могуће да му је због проблема Савезничкога рата проширен мандат и на други део Хиспаније.[8] Остао је у Хиспанији најмање до 87. пре Христа, што се види из једнога документа о спору између права на воду и граница водених права. Историчари нису успели да разграниче докад је Флак био пропретор у Хиспанији, а докад у Галији и да ли се можда преклапају мандати на два места.[9] Међутим није документован у том периоду ниједан други магистрат за Хиспанију. До 85. пре Христа Флак је преузео управу над Трансалпинском Галијом и задржао се у Галији све до тријумфа који му је изгласан 81. пре Христа.[10] Трансалпинска и Цисалпинска Галија су обично имале једнога магистрата, а тада није забилежен нико други сем Флака. [11] Због тога је вероватно да је Гај Валерије Флак био одговоран и за две галске провинције и за обе Хиспаније.[12][13] Управљање над удаљеним провинцијама у Хиспанији он је делегирао својим потчињенима.[14]

Убиство брата као прекретница Уреди

Ако је Гај Валерије Флак заиста управљао целом Хиспанијом и Галијом тада је он имао на располагању огромну војну силу, којој није било равне на Западу. Лојалност те војске била је од кључне важности за Републику. До око 85. пре Христа Флак је подржавао или бар није радио против интереса Гаја Марија и Луција Корнелија Цине и њихових присташа, који су држали конзулске положаје све до 82. пре Христа. Иако је политички био више на страни популара и био јаче повезан са маријевцима изгледа да је Флак покушавао да сачува законски ауторитет, а да истовремено остане што више неутралан у грађанском рату, који је био у току. Политичка прекретница настала је када је крајем 86. пре Христа убијен његов брат Луције Валерије Флак (к. 86 пре Хр.).[15] Убио га је у Азији доследни маријевац Гај Флавије Фимбрија, који је онда преузео команду над Луцијевом војском.[16] Луције Корнелије Цина је пропустио да казни кривца Фомбрију. Поред тога Луцијев син побегао је из Азије и потражио уточиште у Масилији код свога стрица Гаја Валерија Флака.

Прелазак на страну Суле Уреди

Иако су почели да сумњају у њега из Рима му нису слали замену. Цина је био убијен 84. пре Христа, а Сула се вратио у Италију 83. пре Христа. Гај Марије Млађи је сматрао да би могло да буде опасно да војска у Хиспанији пређе на страну Суле. Флак није ништа подузео када је у Хиспанији Марко Лициније Крас регрутовао војску за Сулу.[17] Због тога су маријевци копненим путем послали у Хиспанију лојалнога Квинта Серторија 83/82 пре Христа. Флак је дозволио Квинту Серторију да неометано прође кроз Трансалпинску Галију, а Серторије са друге стране није одузимао Флаку империј.[18] Могуће је да су маријевци настојали да осигурају своје интересе на западу, а да не траже од Флака да се одлучи на коју ће страну. Серторије је био логичан избор као претор Хиспаније, пошто је ту раније служио. С друге стране нису тиме провоцирали Флака, јер је и иначе његов мандат био исувише дуг. Флак прелази директно на страну Суле тек када се Сулина војска појавила у Цисалпинској Галији. Могуће да је велику улогу у томе као посредник одиграо Флаков рођак Луције Валерије Флак (к. 100 пре Хр.), који је био предлагач закона да се Сула именује за диктатора. У доба Суле Гају Валерију Флаку изгласан је тријумф.

Новац Уреди

Након Сулине победе Сенат је овластио Гаја Флака да кује новац да би покрио трошкове које је направио крајем мандата. Током 82. пре Христа у Месалији је кован динариус, који приказује попрсје Победе. Када је прослављао тријумф био је у педесетим годинама. Не зна се када је и како умро.

Претходи:
Луције Домиције Ахенобарб и
Гај Келије Калд
Конзул Римске Републике
заједно са Марком Херенијем
93. пре Христа

Следи:
Гај Клаудије Пулхер и
Марко Перперна

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Бренан стр.442
  2. Бренан стр.442
  3. Бренан стр.552
  4. Апијан Хисп. ратови 100
  5. Апијан Хисп. ратови 100
  6. Апијан Хисп. ратови 100
  7. Апијан Хисп. ратови 100
  8. Бренан стр.363
  9. Бренан стр.363,587,637
  10. Бренан стр.363
  11. Бренан стр.363
  12. Бренан стр.363
  13. Бренан стр.587
  14. Бренан стр.637
  15. Апијан Митридат 52
  16. Апијан Митридат 52
  17. Плутарх Крас 6
  18. Плутарх Серторије 6

Напомена: