FANDOM

Битка код Пелузија
Део
Cambyses II capturing Psamtik III.png
Камбиз II заробљава Псаметиха III
Време: 525. пре Христа
Локација: Пелузиј у делти Нила
Резултат: Победа Персије
Персија заузима Египат
Сукобљене стране
Египат
каријски и јонски плаћеници
Персија
Заповедници
Псаметих III Камбиз II
Јачина
непознато, слабији непознато, јачи
Губици
50.000[1] 7.000[2]

Битка код Пелузија одиграла се 525. пре Христа између Египта и Персијског царства (Ахемединског царства). Персија је након победе у тој бици освојила Египат и успоставила своју власт. Египат је падом саиске династије постао једна од сатрапија Персијског царства.

Стратегија Амазиса IIУреди

Након пада Астијага и доласка на власт Кира Великога дошло је до персијског успона. Египат се осећао угроженим, па је стварао савезе са непријатељима Персије. Створио је савез са грчким полисима и са Крезом. Кир Велики је покорио 547. пре Христа Лидију, а касније и Халдејско царство (Вавилонију). Након тога Египат и Персија су имали заједничку границу. Египатски фараон Амазис II био је свестан важности поморске моћи. Амазис се бојао напада Персијанаца, па је развио стратегију поморске надмоћи. Сматрао је да тако дуго док он и његови савезници имају поморску надмоћ Кир Велики неће моћи да нападне Египат[3]. Војска која би копненим путем напала Египат морала је да прође преко северног дела Синајске пустиње, где није било воде.

Због свега тога египатски фараон је изградио морнарицу, унајмио је грчке и каријске плаћенике, заузео је Кипар и удружио се са Поликратом са Самоса. Дао је Поликрату много новца, којим је Поликрат изградио велику флоту од преко 100 бродова. Давао је Поликрату 1 таленат дневно(27 килограма сребра), што је било око 10 тона сребра годишње. Одбрана Египта овисила је о Саму, па је Египат био рањив, што се показало након Кирове смрти.

Припрема похода на ЕгипатУреди

Када је Кир Велики умро, Камбиз II је постао персијски цар. Намера му је била да заузме Египат, као једину преосталу силу источнога света. Персијско освајање Феникије променило је баланс поморске моћи у Медитерану и присилио је Поликрата да раскине свој савез са Амазисом.[4] Поликрат са Самоса је променио страну и постао је Камбизов савезник. Ставио је Камбизу на располагање део своје флоте током египатског похода. Камбиз је кренуо у поход против Амазиса II. У персијској војсци је поред осталих покорених народа било еолских и јонских Грка.[5] Један комадант грчких плаћеника Фан, који је побегао од Амазиса саветовао је Камбиза како да прође кроз Синајску пустињу, која је представљала велику препреку у походу на Египат. Рекао је Камбизу да се ради проласка кроз пустињу обрати арапском краљу и замоли га за пролаз кроз његову земљу.[6] На путу до Египта постоји пустињски предео, који је дуг три дана хода. Током похода умро је Амазис након 44 године власти, а наследио га је неискусни Псаметих III ( Псамтек ). Савез са Египтом напустили су кипарски градови и Поликрат са Самоса, а обе стране су имале велику флоту. Напустио их је и комадант грчких плаћеника Фан.

БиткаУреди

Камбиз је следећи савете склопио савез са Арабљанима.[7] Арапски краљ је смислио да се пустиња прође тако да се напуне мешине водом и натоваре на камиле. Камиле са водом су чекале Камбизову војску.[8] На ушћу Нила код Пелузија Амазисов син Псаметих III чекао је персијску војску.[9] Дошло је до жестоке битке у којој је погинуло много војске на обе стране, а на крају Египћани су се разбежали у нереду. Након битке Египћани су се утврдили у Мемфис, а после опсаде морали су да се предају.[10] Персијанци су заузели Египат, који је тада постао сатрапија Персијског царства. Након битке предала се и Либија и Кирена. Ктесија од Книда наводи да је током битке Египат изгубио 50.000 војника, а Персијанци 7.000.[11]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. http://www.livius.org/ct-cz/ctesias/photius_persica.html Ктесија
  3. livius.org,Поликрат
  4. Кембриџ 4, стр 464
  5. Херодот, 3.1
  6. Херодот, 3.4
  7. Херодот, 3.8
  8. Херодот, 3.9
  9. Херодот, 3.10
  10. Херодот, 3.13