FANDOM

Битка код Олпеје
Део Пелопонески рат
Olpeja.jpg
Битка код Олпеје
Време: 426. пре Христа
Локација: Олпеја, Акарнанија
Резултат: атинска победа
Сукобљене стране
Атина
Акарнанија
Амфилохија
Спарта
Амбракија
Заповедници
Демостен Еурилох
Менедај
Јачина
Губици
око 300 преко 1.200

Битка код Олпеје (Битка код Олпа) одиграла се 426. пре Христа између Атине и Акарнаније против Спарте и Амбракије. Битка је део Пелопонеског рата, а победила је Атина са својим савезницима.

Амбракија је заузела Олпеју у Акарнанији Уреди

Ампрачани су ступили у контакт са спартанским генералом Еурилохом и наговорили су га да заједнички нападну Акарнанију.[1] Око 3.000 хоплита из Амбракије напало је 426. пре Христа део Акарнаније око Амфилошког Арга.[2] Тада су заузели Олпеју, која је представљала јаку тврђаву на брду уз море. Део Акарнанаца кренуо је у помоћ Аргу, а други део је заузео положаје на могућем правцу кретања спартансоги генерала Еурилоха и његове војске. Акарнанија је тражила помоћ од атинског генерала Демостена и од 20 атинских бродова, који су се налазили крај Пелопонеза.[3]

Спарта и Атина су увучени у локални сукобУреди

Када су Пелопонежани и спартански генерел Еурилох сазнали да су Ампрачани заузели Олпеју они су кренули у помоћ Ампракији.[4] Напредовали су кроз Акарнанију. Иако је акарнанска војска стражарила и очекивала га Еурилох је са својом војском прошао неопажено све до Олпеје и ту се сјединио са војском Амбракије.[5] Касније је стигло 20 атинских бродова у ампрачки залив. Демостен је дошао са 200 месенских хоплита и 60 атинских стрелаца.[6]. Демостен је малену војску придружио војсци Акарнаније и Амфилохије и тада су га изабрали за заповедника целе савезничке војске. Поставио је логор близу увале, која је раздвајала две војске. Обе стране су се пет дана припремале за битку, да би шестога дана започели битку.

Бојни распоредУреди

Пошто су Пелопонежани имали више војске Демостен се бојао да га не опколе током битке. Због тога је у заседу у једном кланцу сместио око 400 војника, хоплита и лако наоружаних.[7] Демостен је био на десном крилу са Месењанима и нешто Атињана, а у центру и на левом крилу били су Акарнанци и амфилошки војници. Код Пелопонежана и Ампрачана Еурилох и Пелопонежани стајали су на левом крилу насупрот Демостена.[8]

Битка Уреди

На почетку битке Пелопонежани су почели да окружују десно противничко крило, па је претило да их потпуно окруже. Тада је из заседе изашло 400 војника, које је Демостен био раније припремио. Они су са леђа напали Пелопонежане и натерали их у бег. [9] Када су остали видели да страда најбољи део војске, Еурилохови Пелопонежани, дошло је до панике. Натерали су у бег целу војску, Пелопонежане и Ампрачане. Поражена војска је бежала према Аргу и Олпеји. Много Ампрачана је погинуло током бега.

Под опсадом у ОлпејиУреди

Када су код Спартанаца погинули Еурилох и Макарије, тада је заповедништво преузео Менедаије.[10] Пелопонежани и Ампрачани су претрпили велики пораз, а осим тога нашли су се и у неприлици како да издрже опсаду у Олпеји. Вође су започеле преговоре са Демостеном. Током преговора Демостен је дао дозволу да вође и Пелопонежани побегну, а циљ му је био да оцрни Пелопонежане код осталих Грка као издајнике.[11] Они којима је дозволио бег потајно су се спремали за бег.

Демостенова варкаУреди

Демостен је сазнао да Ампрачани шаљу другу војску.[12] Због трога је одмах послао део војске да поставе заседе крај путева и да заузму добре позиције, а са осталом војском је кренуо директно на непријатеља. Ампрачани нису знали да је њихова војска поражена, а логор су успоставили на мањем од два брда звана Идомена. Веће брдо тајно су заузели Демостенови војници, које је он раније послао да зауму добре позиције. Ампрачани у тим крајевима нису очекивали непријатеља, јер нису знали за пораз њихове војске. Демостен је изненадио Ампрачане напавши их пред зору, још на спавању.[13] Већа Демостенова војска прошла је кроз ампрачке страже претварајући се по ноћи да су друга ампрачка војска, која је ратовала код Олпеје. Тада су побили највећи део те ампрачке војске, а део је побегао према мору, где их је похватала војска са 20 атинских бродова. Амбракија је изгубила преко 1.200 војника у два дана.[14] Демостен је изгубио 200 војника.

ПослеУреди

Демостен је тада могао да лако заузме Амбракију, али његови савезници Акарананија и Амфилохија бојали су се да би уместо слабе Амбракије добили опаснога новога суседа Атину.[15] Када су се Атињани повукли тада су Акарнанија и Амбракија склопили споразум о стогодишњем миру.[16]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Тукидид 3.102
  2. Тукидид 3.105
  3. Тукидид 3.105
  4. Тукидид 3.106
  5. Тукидид 3.106
  6. Тукидид 3.107
  7. Тукидид 3.107
  8. Тукидид 3.107
  9. Тукидид 3.108
  10. Тукидид 3.109
  11. Тукидид 3.109
  12. Тукидид 3.110
  13. Тукидид 3.112
  14. Тукидид 3.113
  15. Тукидид 3.113
  16. Тукидид 3.114

Напомена: