FANDOM

800px-Battle of ipsus

Битка код Ипса одиграла се 301. пре Христа крај Ипса у Фригији током рата дијадоха. Антигон Монофталмос и његов син Деметрије Полиоркет сукобили су се са коалицијом Касандра, Лисимаха и Селеука. Антигониди су били поражени, а Антигон је погинуо у тој бици. Антигонове територије поделили су Селеук, Лисимах и Касандар.

Деметрије прети заузимањем Македоније Уреди

Антигон је имао 80 година и владао је територијама данашње Сирије, Турске, Либанона и Израела. Имао је велику војску и дотада је победио бројне непријатеље. Његов син Деметрије Полиоркет је након опсаде Родоса кренуо 304. пре Христа на Грчку са 330 бродова.[1] Ослободио је Атину Касандрове опсаде, а Касандар се морао повлачити све до Термопила. Током 303. пре Христа ослободио је велики део Пелопонеза. Грци су мз прилазили, јер им је враћао слободу. Касандар је био под тешким притиском, па је очајнички 302. пре Христа тражио од Антигона и Деметрија мир. Међутим Антигон је тражио безусловну предају Македоније.[2] Пошто је претила опасност да Антигон и Деметрије заиста заузму Македонију Касандар је наговорио Лисимаха, Селеука и Птолемеја да крену у рат против Антигона са великим снагама.[3]

Diadoch

Краљевине Александрових наследника пре битке код Ипса

Лисимах напада Антигонове територије у Малој Азији Уреди

Лисимах је са делом Касандрове војске 302. пре Христа прешао у Малу Азију. Освојио је најпре Хелеспонтску Фригију, а онда је кренуо на Јонију, а заузели су и Сард.[4] Антигон се у тренутку напада налазио у Сирији. Када се појавио Антигон са својом војском његови повратио је натраг своје одметнуте савезнике. Лисимах се није усуђивао да започне сам битку са Антигом. Одлучио је да сачека долазак Селеука.[5] Лисимах је свој логор близу Доријеја осигурао рововима и палисадама и није излазио у отворен бој. Био је опкољен, али побегао је за време олује и обе војске су се повукле на зимовање. Када је Антигон чуо да долази Селеук са војском тада је и он тражио од Деметрија Полиоркета да дође са војском из Грчке.[6] Деметрије је склопио примирје са Касандром и отишао да помогне оцу. Птолемеј је најпре освојио Коиле Сирију, али након гласина да Је Антигон победио повукао се у Египат. Касандар је Лисимаху послао Плеистарха са 12.000 пешака и 500 коњаника.[7]

Бројно стање две војске Уреди

Антигон је имао 70.000 пешака, 10.000 коњаника и 75 слонова.[8] Антигонови противници Лисимах и Селеук сакупили су 64.000 пешака, 10.500 коњаника, 400 слонова и 120 борних кочија.[9] Селеук је имао много више слонова. За разлику од Антигонове тешке коњице Селеук је углавном располагао са лаком коњицом, која није била од користи у масовном нападу.[10] Битка се одиграла 301. пре Христа код Ипса у Фригији.

БиткаУреди

Деметрије Полиоркет је командовао најбољом коњицом на десној страни и напао је леву непријатељску страну, где је био Селеуков син Антиох I Сотер.[11] Деметрије је бриљантном победом натерао Антиохову војску у бег и након тога наставио да гања пораженога непријатеља. За то време Антигонова фаланга суочила се са непријатеском фалангом. Деметрије је покушао да се са коњицом врати на бојиште, али Селеукови слонови су му блокирали пролаз.[12] Селук је имао чак 400 слонова. Пошто је Деметрије отишао и није се враћао једно Антигоново крило било је без заштите.[13] Селеук је то искористио, па је коњицом почео да застрашује нападом са стране. Због тога је један део Антигонове војске током битке прешао противнику.[14] Остатак фаланге је био тешко поражен. Антигон је погинуо под кишом копаља бачених на њега.

Diadochi 301 Shepherd2

Након битке код Ипса

После битке Уреди

Деметрије је побегао са 5.000 пешадинаца и 4.000 коњаника у Ефез. Покушао је да оде у Атину, али Атињани га више нису примали. Након битке Селеук, Лисимах и Касандар су поделили Антигонове територије. Лисимах је добио западну Малу Азију, Касандров брат Киликију и Ликију, а Селеук остатак. Битка код Ипса означила је крај већих ратова. Дијадоси су већ потрошили највећи део новца, које је Александар затекао у персијским ризницама.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Плутарх Деметрије 23
  2. Диодор 20.106
  3. Диодор 20.106
  4. Диодор 20.107
  5. Диодор 20.108
  6. Диодор 20.109
  7. Диодор 20.111
  8. Плутарх Деметрије 28
  9. Плутарх Деметрије 28
  10. Billows стр.182
  11. Плутарх Деметрије 29
  12. Плутарх Деметрије 29
  13. Плутарх Деметрије 29
  14. Плутарх Деметрије 29

Напомена: