FANDOM

Битка код Газе
Део Рат дијадоха
Gaza

Газа
Време: 312. пре Христа
Локација: Газа у Палестини
Резултат: Победа Птолемеја
Сукобљене стране
Птолемеј Деметрије Полиоркет
Заповедници
Птолемеј
Селеук
Деметрије Полиоркет
Јачина
18.000 пешака
4.000 коњаника
12.500 пешака
4.400 коњице
43 слона
Губици
непознато 500[1] или 5.000[2] мртвих
8.000 заробљених
изгубљени сви слонови

Битка код Газе 312. пре Христа представља битку између Деметрија Полиоркета и Птолемеја. У бици је победио Птолемеј и након битке заузео је целу област све до Сидона и Тира, а Селеук је након тога добио прилику да се врати у Вавилонију.

Увод Уреди

Антигон Монофталмос је након победе над Еуменом постао најмоћнији дијадох у Азији. Након тога постао је још моћнији заузимањем Питонове, Пеукестове и Селеукове сатрапије, тј. Медије, Персије и Вавилоније. Против Антигона је 315. пре Христа оформљен савез Птолемеја, Селеука, Лисимаха и Касандра. Антигон је поседовао велик део Сирије, а током 314. пре Христа заузео је и преостали Птолемејев део Сирије, тј Газу и Јопу. У Феникији и Киликији изградио је нову флоту, а са 4 краља Кипра је склопио савез. Касандар је послао Асандра и Препелаја у Карију да стварају Антигону проблеме у Азији, па је Антигон је због тога морао да остане у Малој Азији.

Антигон шаље Деметрија у СиријуУреди

Антигон је свога сина Деметрија Полиоркета послао у Сирију да пази да Птолемеј не изврши инвазију на Сирију.[3] Дао је Деметрију 10.000 најамника, 2.000 Македонаца, 500 Ликијаца, 400 стрелаца и праћкаша, 5.000 коњаника и 43 слона.[4] Деметрију је дао и 4 искусна саветника, а међу њима Неарха и Питона Агеноровога. Деметрије Полиоркет је тада имао 22 године. У међувремену Птолемеј је угушио побуну неколико краљева на Кипру, а угушио је и побуну у Киренаици.[5] Птолемеј је са Кипра напао и освојио неке градове Горње Сирије. Након тога напао је Киликију, опљачкао део територије, освојио неки град и поново се вратио на Кипар. Деметрије је касно стигао да помогне Киликији, јер се Птолемеј повукао пре његовога доласка.

Инвазија на Коиле Сирију Уреди

Селеук је наговорио Птолемеја да изврши инвазију Коиле Сирије,[6] зато јер је освајање Сирије отварало пут Селеуку према Вавилонији. Птолемеј је сакупио 18.000 пешака и 4.000 коњаника[7] и са војском је прешао пустињу и дошао до Газе, где се налазио Деметријев логор.

Почетни распоред Деметријеве војскеУреди

Деметрије Полиоркет је намеравао да се бори на левом крилу и ту је распоредио много јаче снаге. Са Деметријем је укупно било 500 одабраних коњаника и око 100 Тарантинаца.[8] На левом крилу распоредио је и 800 коњаника пратилаца и 1.500 других коњаника. Испред левог крила поставио је слонове, а између њих 1.500 стрелаца, праћкаша и суличара.[9] Фалангу му је чинило 11.000 војника, од чега 2.000 Македонаца, 1.000 Ликијаца и Памфилаца и 8.000 најамника. Испред фаланге распоредио је 13 слонова. На десно крило распоредио је 1.500 коњаника под командом Андроника.[10] Андронику је наредио да избегава борбу и да остане у косом поретку, тј. мало уназад. Намеравао је да битку реши коњицом левога крила, на коме је било 2.900 коњаника.[11] Испред коњице се требало налазити 30 слонова и 1.500 лаких пешака.

Птолемејев почетни распоред Уреди

Птолемеј и Селеук су видели да је Деметријева лева страна много јача, па су зато на своје десно крило распоредили најбољу војску. На десном крилу било је 3.000 најбољих коњаника.[12] Испред деснога крила војска је држала специјалну палисаду оковану гвожђем, а повезану ланцима. Палисада је требала да заустави напад слонова. Птолемеј за разлику од Деметрија није имао слонове. Испред десног крила распоредили су и велик број стрелаца и суличара, који су требали да стално гађају слонове.

БиткаУреди

Прво је дошло до коњичке битке, у којој се истицала Деметријева коњица. Птолемеј и Селеук су обишли крила и извршили напад у колони. Дуго времене коњичка битка је била нерешена. Када су се слонови укључили у битку застрашивали су противника својом појавом. Када су слонови дошли до гвоздене палисаде били су засути стрелама и сулицама, а на палисади су зарадили велике ране. Побијени су њихови гоничи, а слонови су заробљени. То је изазвало панику код Деметријевих коњаника, који су се дали у бег.[13] Ипак Деметрије Полиоркет се повлачио до Газе у поретку. Био је окружен коњаницима пратиоцима. Пратила их је и пешадија. Када су ушли у Газу наступио је неред, јер су војници настојали да уђу у Газу да би узели пртљаг. Птолемејева војска је то искористила па је заузела и Газу.

Губици и последице Уреди

У бици је заробљено 8.000 Деметријевих војника. Према Диодору погинуло је 500 војника,[14] а према Плутарху 5.000.[15] Деметрије Полиоркет се повукао до Феникије. Након битке Птолемеј је заузео Сирију, а Селеук се касније 312/311 пре Христа вратио у своју сатрапију Вавилонију.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Диодор 19.85
  2. Плутарх Деметрије 5
  3. Диодор 19.69
  4. Диодор 19.69
  5. Диодор 19.79
  6. Диодор 19.80
  7. Диодор 19.80
  8. Диодор 19.82
  9. Диодор 19.82
  10. Диодор 19.82
  11. Billows стр.127
  12. Диодор 19.83
  13. Диодор 19.84
  14. Диодор 19.85
  15. Плутарх Деметрије 5

Напомена: