FANDOM

Битка код Амфипоља
Део Пелопонеског рата
Amfipolj.png
Битка код Амфипоља
Време: 422. пре Христа
Локација: Амфипољ
Резултат: Победа Спарте
Сукобљене стране
Атина Спарта
Заповедници
Клеон
Тукидид
Брасида
Јачина
око 2.000 око 2.500
Губици
око 600 7

Битка код Амфипоља одиграла се током Пелопонеског рата 422. пре Христа између Атине и Спарте. Спарта је 424.пре Христа заузела Амфипољ, који је био познат по многим рудницима сребра, који су се налазили у његовој околини. Пад Амфипоља представљао је тежак финансијски удар за Атину. Атину је покушала да врати Амфипољ, али Спартанци су победили. Након битке ни Атина ни Спарта нису желели да се настави рат, па су склопили Никијин мир 421. пре Христа.

Брасида заузима Амфипољ 424/423 пре ХристаУреди

Током зиме 424/423 пре Христа спартански генерал Брасида напао је Амфипољ,[1] атинску колонију у Тракији на реци Струми(Стримону). Због издаје Брасида је лако прешао преко моста и заузео је вањске поседе Амфипоља. Град је бранио атински генерал Еукло, који је затражио помоћ од историчара и генерала Тукидида , који се тада налазио крај Тасоса.[2] Чим је примио поруку Тукидид је пожурио са седам бродова да стигне пре него што се град преда. Брасида се журио да заузме град пре него што стигне Тукидид, који је имао право искориштавања златних рудника у том крају Тракије. Због тога је онима становницима Амфипоља који желе напустити град понудио слободан пролаз, а осталима је гарантовао сигурност имовине.[3] Становници Амфипоља су пристали да се предају не слушајући Еуклеа.[4]. Тукидид је касно стигао, али са својим бродовима је бар спречио да Брасида не заузме Ејон. Брасида је ступио у савез са неким трачким градовима, а и са Пердиком II из Македоније. Атињани су се бојали да ће их напустити многи савезници у том подручју, ако им Брасида понуди повољне мировне увете. Тукидида су сматрали одговорним за пад Амфипоља, иако се он жалио да није могао стићи на време. Позвали су га у Атину, где су му судили и протерали га.[5]

Примирје 423. пре ХристаУреди

После пада Амфипоља Атина и Спарта потписали су примирје на годину дана. Атињани су сматрали да би им Брасида могао заузети још градова, пре него што они подузму протумере.[6] Спартанци су се надали да ће Атина коначно да им врати заробљенике из битке код Сфактерије 424. пре Христа.[7] Осим тога надали су се да када Атињани окусе мир, да ће пожелети да склопе мир на дуже време.[8] Према примирју свака страна остаје ондје где јест и примирје је требало трајати годину дана.[9] Нису смели да примају пребеге. Лакадемоњани могу слободно да плове, али не ратним бродом.[10] Током преговора о примирју град Скион на Пелени одметнуо се од Атињана и прешао Брасиди,[11] а Брасида је одбио да га врати кад му је стигла вест о примирју.[12]

У бици за Амфипољ погинули су Брасида и Клеон 422. пре ХристаУреди

Када је окончано примирје 422. пре Христа Клеон је стигао у Тракију са 30 бродова, 1200 хоплита, 300 коњаника и још већим бројем савезничких војника.[13] Поново је заузео Торону.[14] Брасида је имао 2.000 хоплита, 300 коњаника те још војске у Амфипољу.[15] Чекао је атинску војску код Кердилија, на узвишици недалеко од Амфипоља, одакле је свуда пуцао видик.[16] Чим је Брасида угледао Атињане како се крећу према граду вратио се у Амфипољ.[17] Клеон је кренуо према Амфипољу, припремајући се за битку. Брасида није изашао из града да дочека Клеона, јер се није поуздавао у своју војску, сматрајући да су слабији, не бројем, него квалитетом.[18] Спремао се да их нападне ратним умећем, односно да нападне изненада.[19] Док је Брасида припремао коњанике за провалу стигла је до Клеона вест да се припрема провала из града.[20] Клеон је дао знак за повлачење. Најпре су се повлачили левим крилом према Ејону, али како му се то чинило споро, сам је заокренуо десно крило тако да је отворио бок непријатељу.[21] Брасида је искористио ту повољну прилику и у том тренутку је изашао из Анфипоља и напао је дезорганизовану атинску војску.[22] Најпре је са својим одабраним војницима ударио по средини атинске војске и натерао их у бег. Након тога из Амфипоља на другој капији је изашао Клеарида са много више војске и тај напад са две стране потпуно је смео Атињане.[23] Лево атинско крило, које је већ било поодмакло дало се у бег. Брасида је након тога напао десно крило, али тада је био смртно рањен.[24] Десно атинско крило се дуже држало, а Клеон је одмах побегао, али током бега је погинуо. Цела атинска војска је побегла у Ејон, а 600 њих је убијено путем. Само седам Спартанаца је убијено у бици.[25] Брасиду су још живога унели у град. Сазнао је за победу и онда је умро.

ПоследицеУреди

Брасида је сахрањен у Амфипољу, а Амфипољани га поштују као оснивача града. После битке и Атини и Спарти је било доста рата. Осим тога погинули су и највећи јастребови са обе стране Клеон и Брасида. Између Спарте и Атине закључен је Никијин мир 421. пре Христа .

ЛитератураУреди

  • Тукидид, Пелопонески рат, превод Душанке Обрадовић ,Admiral Books , Београд 2010, ISBN 978-86-84983-72-7
  • Donald Kagan, The Archidamian War. Ithaca, NY: Cornell University Press 1990, ISBN 0-8014-9714-0

РеференцеУреди

  1. Тукидид 4.102
  2. Тукидид 4.104
  3. Тукидид 4.105
  4. Тукидид 4.106
  5. Тукидид 5.26
  6. Тукидид 4.117
  7. Тукидид 4.117
  8. Тукидид 4.117
  9. Тукидид 4.118
  10. Тукидид 4.118
  11. Тукидид 4.120
  12. Тукидид 4.122
  13. Тукидид 5.2
  14. Тукидид 5.3
  15. Тукидид 5.6
  16. Тукидид 5.6
  17. Тукидид 5.8
  18. Тукидид 5.8
  19. Тукидид 5.8
  20. Тукидид 5.10
  21. Тукидид 5.10
  22. Тукидид 5.10
  23. Тукидид 5.10
  24. Тукидид 5.10
  25. Тукидид 5.11

Напомена: