FANDOM

Асандар је био сатрап Карије од 323-312. пре Христа. У Трећем рату дијадоха ратовао је на страни Касандра и Птолемеја, а против Антигона. Антигон је заузео Карију 313/312. пре Христа.

Сатрап Карије Уреди

Син је Агатона из Бероје и повезан је фамилијским везма са Антигоном.[1] Након Александрове смрти 323. пре Христа према Вавилонској подели постао је сатрап Карије.[2] Остао је сатрап Карије и по Подели у Трипарадису 321/320. пре Христа.

Напада Пердикине присташеУреди

Након убојства Пердике још увек су Пердикине присташе имале веома јаку војску. Били су то Пердикин брат Алкета, адмирал Атал Андроменов и Еумен. Антигон је са великом војском кренуо да се обрачуна са Еуменом. Антипатар је наредио Асандру да нападне Алкету и Атала. Међутим након неодлучне битке 320/319. пре Христа Асандар је био присиљен да се повуче.[3] Антигон је касније успео да их порази. Док је Антигон након 317. пре Христа ратовао на истоку против Еумена Асандар је увећао своју моћ у Малој Азији.

Рат са Антигоном Уреди

Антигон је након победе над Еуменом у бици код Габјене постао најмоћнији сатрап и почео је да уклања преостале сатрапе. Веома брзо након тога обрачунао се са Питоном, Пеукестом и Селеуком и заузео је њихове сатрапије. Птолемеј, Касандар, Селеук и Лисимах склопили су 315. пре Христа савез против Антигона. Асандар је био исто тако угрожен од Антигона, па је склопио савез са Птолемејем.[4] Асандар је искористио период док је Антигон био одсутан из Мале Азије, па је извршио инвазију Каподокије. Асандрова војска је опседала Амису (данашњи Самсун), град у Кападокији, на обали Црнога мора. Антигон је послао Полемеја да Амису ослободи опсаде и да Асандрову војску избаци из Каподокије. Полемеј је након ослобађања Каподокије напао и Карију. Међутим Птолемеј је послао Мирмидона са најамницима да помогне Асандру.[5]

Заробљена Касандрова војска у Карији Уреди

Касандар је у Европи ратовао против Етолаца, које је Антигон подржавао и оружјем и са војском. Постојала је опасност да Антигон крене у Европу, па је Касандар одлучио да одлучније помогне Асандра, као свога савезника у Малој Азији. На тај начин надао се да ће Антигону створити проблеме и омести припреме за прелаз у Европу. Касандар је 313/312. пре Христа послао велику војску да помогне Асандру, а на челу војске су били сам Асандар и Препелај.[6] Када су стигли у Карију сазнали су да је Антигонов генерал Полемеј послао војску на зимовање. Због тога су послали Еуполема са 8.000 пешака и 200 коњаника да изненади непријатеља.[7] Када је Полемеј сазнао за непријатељски план, сакупио је 8.300 пешака и изненадним ноћним нападом заробио је целу војску.[8]

Предаје се Антигону и онда се поново буни Уреди

Након Еуполемова пораза Асандар је био притиснут великим Антигоновим снагама, па је присиљен да са Антигоном склопи понижавајући уговор, по коме му предаје сву војску.[9] Поред тога требао је да ослободи све грчке градове у Карији.[10] Морао је да Антигону преда свога брата Агатона као таоца. По споразуму и даље је био сатрап, али као Антигонов вазал. Неколико дана након потписивања понижавајућег уговора Асандар је одлучио да га прекрши, па је ослободио брата и упутио молбе Касандру и Птолемеју да му пошаљу помоћ.[11] До тога тренутка још увек није Антигону предао градове.

Антигон осваја Карију Уреди

Антигон је послао велику војску да би казнио Асандра. Копненом војском је командовао Антигон Доким, а морнарицом адмирал Медија.[12] Најпре су заузели Милет. Антигон Једнооки је заузео Трал, а након тога и Каун, али није заузео тврђаву у Кауну. Походу се прикључио и Полемеј, који је заузео Јас.[13] Изгледа да је тада Антигон потпуно освојио Карију, јер се после тога Асандар више не помиње у историји.[14]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Heckel стр. 57
  2. Диодор 18.3
  3. Аријан, Наследници 41
  4. Диодор 19.62
  5. Диодор 19.62
  6. Диодор 19.68
  7. Диодор 19.68
  8. Диодор 19.68
  9. Диодор 19.75
  10. Диодор 19.75
  11. Диодор 19.75
  12. Диодор 19.75
  13. Диодор 19.75
  14. Heckel стр. 57

Напомена: