FANDOM

463px-Artashes A.jpg

Артаксија I, оснивач династије Артаксида

Артаксија I је био оснивач династије Артаксида, која је владала Јерменијом око 2 века. Артаксија је владао од 189. пре Христа до 160/159 пре Христа.

Краљ Јерменије Уреди

При крају 3. века пре Христа Јерменија је била подељена низом од 120 доминиона малих династија, а били су лабаво повезани под Оронтидским краљевима. Иако Александар Велики није заузео Јерменију ту се ипак осећао утицај хеленизма и селеукидске моћи. Антиох Велики је поставио Артаксију као стратега Велике Јерменије.[1] Римљани су победили Антиоха Великога у бици код Магнесије 190. пре Христа, па су након тога Артаксији потврдили контролу над његовим доминионом и дали му титулу краља.[2] Артаксија и Зариадрис су поделили Јерменију, тако да је Зариадрис узео Софену.

Ханибал и оснивање нове престолнице Уреди

Када Ханибал више није био сигуран на Антиоховоме двору побегао је у Јерменију код Артаксије.[3] Једно време склонио се на Артаксијином двору. Предложио је Артаксији да оснује нову престолницу у подручју Јерменије, које је било занемарено, а пружало је добру природну заштиту.[4] Помогао је Артаксији да оснује јерменску престолницу Артаксату на реци Араксу близу језера Севан. Становништво раније јерменске престолнице пресељено је у Артаксату.

Губитак и поновна успостава независности Уреди

Артаксија је током 179. пре Христа био укључен у мировни споразум између Еумена II и Фарнака I од Понта.[5] То говори да је цело време до 165. пре Христа био дефакто независан владар. Антиох IV Епифан кренуо је у источни поход, да врати изгубљене источне сатрапије. Најпре је напао Јерменију 165. пре Христа.[6] Том приликом заробио је Артаксију.[7] Оставио га је на власти као зависнога краља. Артаксија је након смрти Антиоха V Еупатора искористио Тимархову побуну против Селеукидскога царства, тј против Деметрија I Сотера. Удружио се са Тимархом са циљем да се ослободи селеукидске контроле и да обнови независност Јерменије.[8] Тимархова побуна није успела, али Артаксија је успео да обнови независност. Артаксија I је обновио независност око 162. пре Христа, јер тада је предложио Аријарату V да поделе Софену дуж горњега Тигра.[9] Аријарат се међутим није сложио са његовим предлогом.

ПородицаУреди

Био је ожењен за Сатеник, ћерку краља Алана. Имали су шест синова, а најзначајнији су Артавазд I од Јерменије, који је владао Јерменијом од 160. пре Христа до 115. пре Христа и Тигран I, који је владао од 115. пре Христа до 95. пре Христа. Артаксију је око 160. пре Христа наследио на његов син Артавазд I.

Претходи:
Оснивач династије
Краљ Јерменије
Артаксија I
189–160 пре Христа
Следи:
Артавазд I

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Страбон 11.14.15
  2. Страбон 11.14.15
  3. Плутарх Лукул 31
  4. Плутарх Лукул 31
  5. Полибије 25.2
  6. Апијан Сир. ратови 45
  7. Апијан Сир. ратови 45
  8. Диодор 31.27а
  9. Диодор 31.22