FANDOM

396px-Arsinoe II Isis-Selene Louvre Ma4891.jpg

Арсиноја II ,Лувр, Париз

Арсиноја II (грч. Ἀρσινόη, 316—270. пре Христа) је као Лисимахова жена била краљица Тракије, Мале Азије и Македоније. Касније је постала краљица Египта заједно владајући са својим братом и супругом Птолемејем II Филаделфом. Имала је велики утицај на политику Египта. Ћерка је оснивача династије Птолемејида и хеленистичкога Египта краља Птолемеја Сотера.

Удала се за Лисимаха Уреди

Удала се 299. пре Христа за краља Тракије Лисимаха. Са њим је имала три сина. Лисимах је од 285. пре Христа постао и краљ Македоније. Лисимахов син са првом женом Агатокле био је престолонаследник. Арсиноја II је међутим желела да њени синови буду наследници п престола.[1] Лисимах је 283. или 282 убио свога сина престолонаследника. Постоји више различитих описа тих догађаја, а према свима њима Арсиноја је била или главни подстрекач тога убојства или саучесник.[2] Агатоклеова жена Лисандра била је сестра Птолемеја Керауна, а њих двоје су побегли код Селеука.[3] Птолемеј Кераун је наговорио Селеука да зарати против Лисимаха. Селеук је Агатоклеово погубљење видео као добар повод за интервенцију у Македонији. У бици код Корупедија 281. пре Христа Лисимах је погинуо, па је Селеуку том победом била Македонија под ногама.

Птолемеј Кераун убија Арсинојине синове Уреди

Након Лисимахове погибије Арсиноја је побегла у Касандреју. Селеук је кренуо да освоји Македонију, али Птолемеј Кераун је извршио атентат на Селеука[4] 281. пре Христа одмах након што је Селеук прешао у Европу. Птолемеј Кераун је постао краљ Македоније и Тракије. Арсиноја II му није веровала и склонила се са својима синовима у утврђену Касандреју.[5] Птолемеј Кераун је почео да нуди Арсиноји брак, обећавајући да ће њени синови бити наследници престола. Писао је и свом полубрату Птолемеју II Филаделфу и нудио му побољшање односа одричући се египатскога трона. Након лажне заклетве и обећања да ће Лисимахови и Арсинојини синови бити престолонаследници оженио се за своју полусестру Арсиноју II.[6] [7] Одмах након венчања убио је два од три Арсинојина сина.[8] Арсиноја је након тога побегла у Египат код свога брата Птолемеја II Филаделфа.

220px-ArsinoeII.jpg

Новац са ликом Арсиноје

Удаје се за брата Уреди

Египтом је владао њен брат Птолемеј II Филаделф, који је био ожењен Лисимаховом ћерком Арсинојом I и са њом је имао троје деце. Арсиноја II је започела са сплеткама да би уклонила супарницу Арсиноју I. Прва Птолемејева жена Арсиноја I била је оптужена за заверу против краља и протерана је у Горњи Египат. Ослободивши се супарнице Арсиноја II се удала за свога брата Птолемеја II Филаделфа и постала је краљица Египта.Она и брат су добили надимак Филаделф ( воли брат или сестру). Она је усвојила сву Птолемејеву децу као своју. Са братом није имала властите деце.

Велики утицај на политику Египта Уреди

Под Арсинојиним утицајем уклањани су непожељни чланови краљевске породице, обично под оптужбама за заверу или побуну. Са братом је делила све његове титуле. Неколико градова је именовано у њену част. Имала је велики утицај на вањску политику свога брата, укључујући и победу у Првом сиријском рату (274. пре Хр-271. пре Хр). Након њене смрти била је поштована као божица, а били су и ковани новци у њену част.

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Lund стр.186
  2. Lund стр.186
  3. Паусанија 1.10.3
  4. Апијан Сиријски ратови 62
  5. Јустин 24.2
  6. Јустин 17.2
  7. Јустин 24.2
  8. Јустин 24.3

Напомена: