FANDOM

AntiochusVIII

Антиох VIII Грип

Антиох VIII Грип (око 142—96 пре Христа) је био краљ Селеукидскога царства од 126/125 пре Христа до 96. пре Христа. Поразио је 123. пре Христа узурпатора Александра II Забина. Погубио је 120. пре Христа мајку Клеопатру Теу, која га је покушала отровати. Од 114/113 пре Христа ратовао је са својим полубратом Антиохом IX Кизичким. Њих двојица су поделила краљевину, тако да је Грипу припала Сирија, а његовом полубрату Коиле Сирија.

Постаје краљ Уреди

Син је Деметрија II Никатора и Клеопатре Теје. Млађи је брат Селеука V Филометора. Образован је у Атини.[1] Антиохов отац Деметрије II Никатор убијен је по свој прилици на подстицај његове мајке Клеопатре Теје. Клеопатра Теа је преузела власт као регент у име најстаријега сина Селеука V, али убила га је 125. пре Христа. Према једној верзији покушао је да влада без њенога одобрења,[2] а према другој верзији бојала се да би могао да се њој освети због очеве погибије.[3] Након тога Антиох VIII Грип постао је нови краљ, али Клеопатра Теа је држала контролу над њим владајући као корегент.

Победа над узурпатором Александром II Забином Уреди

У то време већи део Сирије држао је узурпатор Александар II Забин, кога је раније помогао Птолемеј VIII Фискон због тога јер је Деметрије II Никатор подржавао Клеопатру II. Међутим 126/125 пре Христа Деметрије II Никатор је био мртав, а Клеопатра II се 124. пре Христа помирила са Птолемејем VIII Фисконом. Фискон је уочио да му након смрти Деметрија II Никатора више није у интересу да подржава Александра Забина против своје синовице Клеопатре Теје. Птолемеј је у исто време Антиоху VIII Грипу дао руку своје ћерке Клеопатре Трифаине, а послао му је и војну помоћ против узурпатора.[4][5] Такав јасан знак Птолемејеве подршке обесхрабрио је присташе и савезнике Александра II Забина, тако да је он нагло губио подршку.[6] Уследила је битка 123. пре Христа између Антиоха Грипа и Александра.[7] Александар Забин је након пораза побегао у Антиохију, али пошто није имао новца за најамнике сви су га напустили.[8] Ухваћен је и предат Антиоху Грипу, који је дао да га погубе.

Антиох IX Кизички заузима краљевину Уреди

Пошто је и Антиох VIII Грип почео да измиче контроли своје мајке покушала га је отровати, али Антиоха су упозорили, па је он прислио мајку да испије отров.[9] Било је то 121/120 пре Христа. Тако је коначно стабилизирао Селеукидско царство, али некада велико царство сведено је само на Сирију, Киликију и обалну Палестину. Уследио је мањи период мира, али само до 115. пре Христа, када се побунио његов брат по мајци Антиох IX Кизички, који је био син Клеопатре Тее и Антиоха VII Сидета. Грип је покушао да отрује свога полубрата Антиоха Кизичкога.[10] Антиох IX Кизички се оженио са Клеопатром IV, сестром Птолемеја IX Латира, па је због тога имао на располагању Птолемејеву војску са Кипра. Антиох Кизички је 114/113 пре Христа у једном налету успео да заузме целу краљевину и преузме власт у Антиохији.[11]

Рат са Антиохом IX Кизичким Уреди

Антиох VIII Грип се повукао у Аспенд у Памфилији, очито само да регрутује војску, јер се током исте године вратио и преузео контролу у Сирији.[12] Грипова супруга Клеопатра Трифаина сматрала је да је Клеопатра IV одговорна за позивање птолемејске војске у сукоб два селеукидска полубрата. По повратку у Антиохију заробили су Клеопатру IV и убили је по налогу Клеопатре Трифаине.[13] Антиох IX Кизички је касније успео да зароби, мучи и убије Грипову супругу Клеопатру Трифаину. Антиох Кизички је и даље контролисао Коиле Сирију, а Грип је контролисао Сирију.[14] Рат између њих двојице трајао је све до Грипове смрти 96. пре Христа. Некада моћно Селеукидско царство се још више смањивало. Римљани су око 100. пре Христа контролисали Киликију, а Хасмонејаци су искористили грађански рат, па су Јудеју територијално проширили преко већине Палестине, укључујући и Самарију.

Последње године и смрт Уреди

Две супарничке старне у Египту помагале су свака своју страну у селеукидском сукобу. Птолемеј IX Латир је помагао Антиоха IX Кизичкога, а 103/102 пре Христа извршио је инвазију на Јудеју, а онда су интервенисали Клеопатра III и Птолемеј X Александар. Клеопатра III је 103/102. пре Христа удала своју ћерку Клеопатру V Селену за Антиоха Грипа и тако је са њим учврстила савез. Антиоха Грипа убио је 96. пре Христа један од његових главних саветника Хераклеон из Бероје. Наследио га је син Селеук VI Епифан, који је већ 95. пре Христа убио Антиоха IX Кизичкога.

Деца и супругеУреди

Два пута се женио, а оба пута са ћеркама Птолемеја VIII Фискона и то са Клеопатром Трифаином и Клеопатром V Селеном.

Претходи:
Александар II Забин
Краљ Селеукидскога царства
Антиох VIII Грип
са Антиохом IX Кизичким 114-96
125–96 пре Христа

Следи:
Селеук VI Епифан

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Апијан Сир. ратови 68
  2. Јустин 39.1
  3. Апијан Сиријски рат 69
  4. Јустин 39.2
  5. Грин стр. 542
  6. Јустин 39.2
  7. Јустин 39.2
  8. Јустин 39.2
  9. Јустин 39.1
  10. Апијан Сир. ратови 69
  11. Еусебије стр.259
  12. Еусебије стр.259
  13. Јустин 39.3
  14. Еусебије стр.259