FANDOM

Аминта III (грч. Αμύντας Γ) је био македонски краљ 393. пре Христа и поново од 392. до 369. пре Христа. Познат је као отац Филипа II Македонског.

Amyntas III-161113.jpg

Статер Аминте III

Долазак на престо, бег и поновни долазак Уреди

Дошао је на власт 393. пре Христа током хаотичног периода. Македонију су након убиства краља Архелаја I Македонскога 399. пре Христа потресали династички сукоби. Постојали су и многобројни претенденти на престо. До круне је дошао након убиства Паусанија, сина од узурпатора престола.[1] Аминта је владао 24 године.[2] Имао је многобројне непријатеље, а главни су били Илири и Халкидички савез. Илири су 393. пре Христа напали Македонију, па је Аминта побегао из Македоније.[3] Илире је вероватно предводио дардански краљ Бардилије. Да би добио помоћ од Олинта поклонио им је граничне територије, вероватно делове Мигдоније. Током 392. вратио се на престо уз помоћ Тесалаца.[4] Верује се да му је помогао Медије, поглавар моћних Алеуада из Ларисе.

Halkid.JPG

Рат са ИлиримаУреди

Илири су око 383. пре Христа поново победили Аминту.[5] Тада је поново дао Олинћанима велика гранична подручја. Историчари су подељени по питању да ли су постојале две илирске инвазије, или се радило о истој инвазији, коју Диодор грешком понавља.[6] Током 372. пре Христа Илири су победили Аминту. Присилили су Македонију да им плаћа данак.[7] Као таоце узели су поред осталих и Аминтиног сина Филипа II Македонског и предали су га Теби.[8] Филип II Македонски ће у Теби добити образовање као и Епаминонда.

Рат са Олинтом Уреди

Када се вратио на власт тражио је од Олинта да му врате територије, које им је поклонио када је био у невољама нападнут од стране Илира.[9][10] Олинћани су почели да користе територије, које им је Аминта дао и нису били спремни да их врате. Олинт је Атини продавао македонску грађу са територија, које је добио од Македоније и имао је велику зараду. Заратио је са Олинтом, али Олинт је 382. пре Христа заузео чак и македонску Пелу. Аминта је сакупио војску, а тражио је помоћ и од Спарте.[11] Међутим према Ксенофонту слабији градови Халкидичког савеза Олинт и Аполонија жалили су се против Олинта.[12] Спарта је одлучила да прошири своју контролу и на север Грчке, па је послала 10.000 својих и савезничких војника под заповедништвом Фебиде.[13] Пошто та војска није могла да се одмах окупи као претходницу су послали Еудамиду са 2.000 војника.[14] Еудамида је заузео Потидеју чекајући долазак главнине војске под командом свога брата Фебиде. На путу за Олинт Фебида је заузео тебански акропољ Кадмеју. Спарта је након тога сменила Фебиду, па је Фебидин брат Еудамида предводио војску од 3.000 хоплита на Олинт.[15] Пошто су Олинћани имали више војске Спарта је послала нову војску под заповедништвом Телеутије, који када је стигао преузео је заповедништво у рату против Олинта. Уследила је битка у којој је победио Олинт.[16] Телеутија је погинуо, па је током следеће године Спарта послала војску под командом краља Агесиполида.[17] Агесиполид I је заузео Торон 380. пре Христа, међутим разболео се и умро. Спарта је онда послала новог војсковођу Полибијада, који је успешним ратовањем довео Олинћане до опсаде и глади. Олинт је био присиљен да се преда[18] 379. пре Христа. Олинт је након тога постао савезник Спарте. Аминти III враћене су све македонске територије и распуштен је Халкидички савез. Многи градови тога савеза постали су тада савезници Спарте.

Савези и пријатељства Уреди

Склопио је савез са Јасоном од Фере, којега су Тесалци изабрали за вођу.[19] Јасон од Фере дао му је делове Перебије, пограничнога подручја између Тесалије и Македоније, а заузврат је по свој прилици имао сигурно снабдевање квалитетном дрвеном грађом. Његовао је и пријатељство и са Атином. Тако је 371. ре Христа на панхеленском конгресу лакадемонских савезника гласао да се Атини врати Амфипољ. Склопио је споразум са Атином и био је главни снабдевач Атине дрвеном грађом за бродове. Усвојио је и истакнутога атинскога војсковођу Ификрата, надајући се да ће уз помоћ њега да добије подршку трачкога краља Котиза, који је био Ификратов таст. Био је пријатељ и другога атинскога војсковође, Кононовога сина Тимотеја и дозволио му је извоз дрвне грађе у Атину.

Смрт Уреди

Када је умро Аминта 369. пре Христа (или 370. пре Христа) иза њега су остала три сина Александар II Македонски, Пердика III и Филип II Македонски. Александар II Македонски наследио је престо.

Претходи:
Паусанија Македонски
Краљ Македоније
Аминта III
393–392 пре Христа
Следи:
Аргеј II
Претходи:
Аргеј II
Краљ Македоније
Аминта III
392–370 пре Христа
Следи:
Александар II Македонски

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Диодор, 14.89
  2. Диодор, 14.89
  3. Диодор, 14.92
  4. Диодор, 14.92
  5. Диодор, 15.19
  6. Роисман стр.159
  7. Диодор, 16.2
  8. Диодор, 16.2
  9. Диодор, 15.19
  10. Диодор, 14.92
  11. Диодор, 15.19
  12. Ксенофонт 5.2
  13. Диодор, 15.19
  14. Buckler стр.201
  15. Диодор, 15.20
  16. Диодор, 15.21
  17. Диодор, 15.22
  18. Диодор, 15.23
  19. Диодор, 15.60