FANDOM

Акротат је био спартански војсковођа и најстарији син спартанскога краља Клеомена II. Његов млађи брат је Клеоним. Замерио се многима у Спарти. Помогао је Аполонији, која је била под опсадом илирскога краља Глаукије. Добио је позив са Сицилије 314. пре Христа да постане врховни командант у рату Акраганта, Геле, Месене и сиракушких избеглица против Агатоклеа. Пошто се показао као недостојан командант смењен је и морао је да бежи са Сицилије.

Омрзнут у Спарти Уреди

Антипатар је 331. пре Христа победио Агиса III у бици код Мегапоља. Спартанци након те битке нису применили уобичајену одредбу да лише грађанскога права оне који су побегли из битке.[1] Одлучили су да преживеле поштеде те казне. Акротат је био једини, који се противио , па је због тога многе увредио, а посебно оне, који су могли да очекују казну.[2] Акроатат су због тога и претукли, а и живот му је био угрожен.

Добија позив да оде на Сицилију Уреди

Сиракушке избеглице су наговориле Акрагант да 314. пре Христа зарати против Агатокла. Удружили су се са Гелом и Месеном, а одлучили су да доведу врховнога команданта из Грчке. Акротат се одазвао њиховом позиву.[3] Међутим напустио је Спарту без сагласности ефора. Када је кренуо према Акраганту ветрови су га однели до Аполоније. Град се у то време налазио под опсадом илирскога краља Глаукије. Акротат је натерао Глаукију да прекине опсаду Аполоније и да склопи са њима споразум.[4]

Недостојан заповедник Уреди

Након Аполоније допловио је до Таранта и позвао их је да помогну у борби против Агатокла. Тарантинци су поуздајући се у Акротата одлучили да пошаљу 20 бродова као свој допринос ослобађању Сиракузе.[5] Када је стигао у Акрагант добио је положај врховнога команданта. У почетку је потакао велике наде, али пошто није чинио ништа достојно једнога Спартанца народ се разочарао у њега.[6] Био је суров и окрутан. Одао се уживањима и потрошио је велики део новца намењенога рату против Агатокла. На крају је убио и Сосистрата, најугледнијега команданта међу сиракушким избеглицама.[7] Након тога најпре су се против Акротата окренуле избеглице, а онда и остали. Одузели су му положај стратега, а када су покушали да га каменују побегао је у Спарту.[8] Тада су се и Тарентинци повукли са својом флотом, па је Акрагант, Гела и Месена склопила мир 314. пре Христа са Агатоклом.[9]

СмртУреди

Према Плутарховим Моралијама погинуо је на Криту. Погинуо је пре свога оца тако да није постао краљ Спарте. Касније је дошло до спора. Када је 309/308. пре Христа умро Клеомен II очекивало се да Акротатов брат Клеоним постане краљ. Међутим герузија је изабрала Акротатовога сина Ареја I.[10] Клеонима нису изабрали због његовога насилнога и тешкога карактера.[11]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Диодор, 19.70
  2. Диодор, 19.70
  3. Диодор, 19.70
  4. Диодор, 19.70
  5. Диодор, 19.70
  6. Диодор, 19.71
  7. Диодор, 19.71
  8. Диодор, 19.71
  9. Диодор 19.71
  10. Паусанија 3.6.2
  11. Плутарх, Пир 26