FANDOM

Агрон (грч. Άγρων, до 230. пре Христа) је био краљ илирскога племена Ардијеја. За време његове власти (од око 250. до око 231. пре Христа) краљевина Ардијеја постала је један од најмоћнијих држава на источној обали Јадранскога мора. Победио је Етолски савез 231. пре Христа крај Медиона и након тога Илири су заузели велики део Епира. Изненада је умро око 231. пре Христа, а Ардијејима је онда владала Теута. Нагли успон краљевине Ардијеја и пиратски напади представљали су за Римљане повод да након Агронове смрти започну Први илирски рат (229-228 пре христа)

608px-Illyria and Dardania Kingdoms.png

Краљевина Ардијеја пред Први илирски рат

Успон Ардијеја Уреди

Син је илирскога краља Плеурата. Илирско племе Ардијеја Келти су потискивали на југ од средине 3. века пре Христа. Ардијеји су због тога вршили притисак на југ и покорили су остале Илире на јадранској обали и постепено су поостали доминантна сила на источној обали Јадранскога мора.[1] Агрон је као краљ Ардијеја до своје смрт успоставио државу, која је поред Илирије контролисала Коркиру, Фарос, Епидамно и део Епира.[2]

Каос у ЕпируУреди

Други веома важан догађај, који је потпомогао илирском јачању био је каос у Епиру. Епир је представљао снажан бедем, који је спречавао да се илирски притисак шири даље на југ, али Епир се распао у револуцији током 233/232 пре Христа.[3] У Епиру је успостављена република, али са смањеном територијом. Етолски савез је заузео Амбракију и Амфилохију, који су дотада припали Епиру. Епирци су након губитка главнога града Амбракије одредили Фенику као нови главни град. Акарнанија је прогласила независност, али када су их Етолци напали они су се обратили Деметрију II Македонскоме. Пошто Деметрије због проблема на северу није могао да интервенише обратио се краљу Ардијеја Агрону и платио му је да интервенише и да Медион ослободи етолске опсаде.[4]

Победа над Етолским савезом Уреди

Агрон је послао војску да Медион ослободи опсаде. Ноћу се крај Медиона искрцало 100 бродова са 5.000 Илира.[5] Ујутро су напали етолски логор. Етолци су у равници распоредили своје хоплите и коњицу,а лаку пешадију су распоредили на узвишења испред логора.[6] Илирска лака пешадија успела је да освоји сва узвишења, која су држали Етолци, па су након тога са узвишења нападали главнину етолске војске распоређене у равници. Илирима су се придружили и грађани Медиона. Илири су успешно победили етолску војску. У бици је погинуло много Етолаца, а многи су били заробљени.[7] Илири су узели велики ратни плен, укључујући и етолску комору. Победа Илира представљала је велико изненађење за Грчку,[8] пошто су победили Етолце чувене након њигове победе над Галима.

Агронова смрт Уреди

Када се илирска флотила вратила и када је Агрон чуо за велику победу над Етолским савезом био је толико одушевљен да је кренуо да слави.[9] Славље и пијанку је скупо платио, јер се онда разболио и након неколико дана је умро. [10] Иза њега је остао малолетни син Пинес из првога брака са Тритеутом. Агронова супруга Теута преузела је трон и наставила је да влада у име малоленога пасторка Пинеса. У њено доба Илири су успели да заузму и нови епирски главни град Фенику.

Недоумице око смрти Уреди

Постоји разлика између различитих историјских извора око тога када је Агрон умро. Полибије наводи да је умро одмах након победе над Етолцима. Међутим према Апијану Агрон је учествовао у нападу на Ису 230. пре Христа.[11] Представници Исе су се жалили Риму, па су Римљани послали изасланике код Агрона. Убојство једнога од посланика био је онда повод за Први илирски рат, али према Апијану Агрон је пре тога умро. Касије Дион и Зонара наводе средње решење, да је Агрон напао Ису, која је онда тражила римску заштиту, а Агрон је према њима умро пре доласка римских изасланика.[12]

ЛитератураУреди

РеференцеУреди

  1. Екстајн стр. 33
  2. Апијан Илирски ратови 7
  3. Јустин 28.3
  4. Полибије 2.2
  5. Полибије 2.3
  6. Полибије 2.3
  7. Полибије 2.3
  8. Вилкс стр. 158
  9. Полибије 2.4
  10. Полибије 2.4
  11. Апијан Илирски ратови 7
  12. Зонара 8.19

Напомена: