FANDOM

Агрипа Постум или Марко Випсаније Агрипа Постум (лат. Marcus Vipsanius Agrippa Postumus, 26.6. 12. пре Христа—20.8.14. године) је био син Марка Випсанија Агрипе и Јулије Старије. Након очеве смрти усвојио га је Октавијан Август, па је једно време био потенцијални наследник, али касније га је Август разбаштинио, ухапсио и прогнао под нејасним околностима. У време Августове смрти погубили су га гардисти.

Породица Уреди

Марко Випсаније Агрипа Постум рођен је 26. јуна 12. пре Христа као син Марка Випсаније Агрипе и Августове једине ћерке Јулије Старије. Најмлађи је од њихово петоро деце. Имао је два старија брата Гаја Цезара и Луција Цезара и две сестре Агрипину Старију и Јулију Млађу. Његов отац Агрипа умро је изненада 12. пре Христа, а он се родио након очеве смрти, па је зато добио име Постум.

Усвајање Уреди

Његову браћу Гаја и Луција Цезара усвојио је њихов деда Октавијан Август још током 17. пре Христа. Међутим Агрипу Постума је остајао неусвојен, све док му браћа нису страдала 2. и 4. године. Након смрти Гаја Цезара и Луција Цезара Октавијан је у исто време усвојио свога јединога унука Агрипу Постума и свога пасторка Тиберија.[1] По усвајању Агрипа Постум је добио име Марко Јулије Цезар Агрипа Постум, а Тиберије је добио назив Тиберије Јулије Цезар. Ипак иако је усвојен у исто време када и Тиберије већ 5. године постало је јасно да Август даје предност Тиберију.[2]

ПротеривањеУреди

Август је 7. године разбаштинио Агрипу Постума, а након тога протерао га најпре у Сурентум, а касније на острво Планасију (Пијанозу).[3][4] Према Тациту Агрипа Постум је био сиров и необразован, грубога изгледа, али није учинио ништа за што би заслужио протеривање.[5] Према Светонију Август га је протерао због његовога насилнога карактера.[6] Пошто је Агрипа Постум постао све несавладивији послао га је на Пијанозу и са њим одред војника да га чува. Поред тога посебном одлуком сената одлучено је да заувек остане на Пијанози.[7]

Сумњива прича о Августовој посети Уреди

Тацит преноси једну од гласина да је Август пред своју смрт 13. године тајно посетио Агрипу Постума на Пијанози, да би му се извинио и да би га упознао са планом да га врати у Рим.[8] Августа је том приликом пратио Фабије Максим, а тајна се преко Максимове жене раширила до Ливије, која је упозорила Тиберија да се врати из Илирика.[9] Касије Дион исто тако помиње да је Август посетио Агрипу и да се изгледа помирио са њим, а да је Ливија онда отровала Августа да би осигурала власт за свога сина Тиберија.[10] Питање је истинитости Августове посете Агрипи на Пијанози.

Погубљење Уреди

Чим је Август преминуо 14. године Агрипу Постума погубили су гардисти на Пијанози.[11] Иако није представљао озбиљнога претендента на престо ипак је морао да буде погубљен због интереса сигурности.[12] Различити историјски извори различито наводе ко је одговоран за погубљење Август, Ливија или Тиберије.[13] Према Тациту Тиберије се претварао да је Август раније наредио Агрипино погубљење.[14] Светоније не може да се одлучи између три могућности. Према једној писмо са наређењем да се погуби Агрипа написао је Август да би спречио будући раздор, према другој Ливија у име Августа и уз Тиберијево знање и по трећој Ливија, а да Тиберије не зна.[15] Касије Дион сматра да је Тиберије наредио погубљење и одбацује могућност да је Август наредио погубљење.[16] Сигер сматра да је Август наредио погубљење јер се Агрипа уопште не помиње у његовом тестаменту.[17] Сматра да је Август наредио да се поогубљење изврши чим он умре.[18]

ЛитератураУреди

  • Корнелије Тацит, Анали, превод Љиљане Црепајац, Тема, Београд 2006
  • Касије Дион
  • Светоније
  • Гај СветонијеТранквил, Дванаест римских царева, превод Николе Шопа, Дерета, Београд 2001
  • Levick Barbara , Tiberius the Politician, Routledge (1999), ISBN 0415217539
  • Seager, Robin , Tiberius, Blackwell Publishing (2005), ISBN 1405115297

РеференцеУреди

  1. Светоније Тиберије 15
  2. Касије Дион 55.22
  3. Светоније, Тиберије 15
  4. Касије Дион 55.32
  5. Тацит 1.3
  6. Светоније Август 65
  7. Светоније Август 65
  8. Тацит 1.5
  9. Тацит 1.5
  10. Касије Дион 56.30
  11. Тацит 1.6
  12. Seager стр. 40
  13. Seager стр. 40
  14. Тацит 1.6
  15. Светоније Тиберије 22
  16. Касије Дион 57.3
  17. Seager стр. 41
  18. Seager стр. 41

Напомена: